10 zdravých způsobů, jak se vyrovnat s neúspěchem

Foto: Unsplash

10 zdravých způsobů, jak se vyrovnat s neúspěchem

Ať už vám byl v kanceláři zamítnut postup nebo jste se nekvalifikovali na maraton, neúspěch lidé snáší špatně. Mnoho z nich zajde opravdu daleko, a to jenom proto, aby se vyhnuli selhání, aby nemuseli prožívat bolestivé emoce. 

Existuje mnoho důvodů, proč si můžete připadat neúspěšní. Některé faktory, které v tom mohou hrát roli, jsou:

  • pocit beznaděje,
  • úzkost,
  • deprese, 
  • pocity bezmoci,
  • nízké sebevědomí,
  • srovnávání s ostatními, 
  • negativní sebemluva, 
  • nerealistická očekávání.

Pokud se přistihnete, že o sobě smýšlíte jako o neúspěšném, je důležité vědět, že existují věci, které můžete udělat, abyste se cítili lépe. Vědět, jak se vypořádat s neúspěchem zdravým způsobem, vás zbaví strachu – a pomůže snížit bolest, takže se budete opět moci vrátit do hry.

1. Přijměte své emoce

Selhání je doprovázeno řadou emocí: rozpaky, úzkost, vztek, smutek a hanba, abychom jmenovali alespoň některé. Tyto pocity jsou nepříjemné a mnoho lidí udělá vše, co je v jejich silách, aby se vyhnuli tomuto citovému nepohodlí. 

Studie z roku 2017 zveřejněná v Journal of Behavioral Decision Making říká, že byste se neměli po neúspěchu snažit zbavit se špatného pocitu. Výzkumníci zjistili, že přemýšlení o svých emocích – spíše než o selhání samotném – je nejužitečnější. 

Dovolit si cítit se špatně je motivující. Může vám to pomoci usilovněji hledat lepší řešení, abyste se příště zlepšili. Takže pokračujte a přijměte své emoce. Uvědomte si, jak se cítíte, a dovolte si se na chvíli cítit špatně. Označte své emoce tak, jak si je dovolíte prožívat. Můžete si například myslet: „Jsem zklamaný“ nebo „Jsem smutný, že to nevyšlo.“

2. Rozpoznejte nezdravé pokusy snížit bolest

Možná budete v pokušení říct: „Ve skutečnosti jsem tu práci stejně nechtěl,“ ale minimalizace své bolesti ji neodstraní. Vaši bolest nevyléčí ani to, že se rozptýlíte nebo vyplníte prázdnotu, kterou cítíte, jídlem, drogami nebo alkoholem. Tyto věci vám poskytnou pouze určitou dočasnou úlevu. Rozpoznejte nezdravé způsoby, kterými se snažíte vyhnout nebo minimalizovat bolest ve svém životě. 

3. Procvičujte si dovednosti zdravého zvládání

Zavolat kamarádovi, procvičit si hluboké dýchání, dát si bublinkovou koupel, jít na procházku nebo si hrát se svým mazlíčkem, to je jen několik příkladů zdravých způsobů, jak se vypořádat s bolestí. Ne každá dovednost zvládání však funguje pro každého, takže je důležité zjistit, co funguje právě pro vás. 

Pokud bojujete se špatnými návyky, když jste ve stresu – jako je kouření nebo konzumace nezdravého jídla – vytvořte si seznam zdravých dovedností, jak se s nimi vyrovnat, a pověste jej na prominentní místo. Poté použijte svůj seznam, abyste si připomněli zdravější strategie, na které se můžete obrátit, když se cítíte špatně.

4. Uznejte iracionální přesvědčení o selhání

Možná jste si někdy ve svém životě vytvořili nějaké iracionální přesvědčení o neúspěchu. Možná si myslíte, že neúspěch znamená, že jste špatní, nebo že nikdy neuspějete. Nebo si možná myslíš, že tě nikdo nebude mít rád, když selžeš. Tyto typy přesvědčení jsou nepřesné a mohou vám zabránit dělat věci, ve kterých možná neuspějete. Zaměřte se na identifikaci iracionálních přesvědčení, která mohou ovlivnit vaše pocity a chování.

5. Rozvíjejte realistické myšlenky o selhání

Výzkum z roku 2016 publikovaný v Clinical Psychology Review zjistil, že „pozitivnější atribuční styl“ byl silným faktorem v tom, jak odolní byli lidé vůči emočnímu strádání způsobenému neúspěchem. Když zjistíte, že si myslíte, že jste beznadějný případ nebo že nemá cenu to zkoušet znovu, přeformulujte své myšlenky. Připomeňte si realističtější myšlenky o selhání, jako jsou:

  • Neúspěch je známkou toho, že se snažím udělat něco těžkého. 
  • Zvládnu neúspěch. 
  • Mohu se poučit ze svých neúspěchů.

Možná frázi budete muset zopakovat, abyste zahnali negativní myšlenky nebo se utvrdili v tom, že se můžete vrátit zpět.

6. Přijměte adekvátní úroveň odpovědnosti

Je důležité přijmout adekvátní míru odpovědnosti za své selhání. Když si toho naberete příliš mnoho, můžete se zbytečně obviňovat. Na druhou stranu, obviňování jiných lidí nebo nešťastných okolností ze svého selhání vám zabrání se z toho poučit. Když přemýšlíte o svém selhání, hledejte vysvětlení, ne výmluvy. Identifikujte důvody, proč jste neuspěli, a přiznejte si, co můžete příště udělat jinak.

7. Prozkoumejte slavná selhání

Od dob Thomase Edisona až po dnešní svět opravdu není nouze o slavné neúspěchy. Věnujte nějaký čas zkoumání slavných lidí, kteří neuspěli. Pravděpodobně zjistíte, že se tak stalo mnohokrát. Mnoho úspěšných lidí pravidelně selhává. Herci jsou odmítáni kvůli rolím, sportovci jsou vyřazeni z týmu a majitelé firem jsou odmítáni kvůli dohodám. Prostudujte si, co udělali, aby se odrazili. Můžete se naučit dovednosti, které vám mohou pomoci ve vašem vlastním životě. Může být užitečné vidět, že selhání je něco, s čím se potýká každý.

8. Zeptejte se sami sebe, co se můžete naučit

Neúspěch může být skvělým učitelem, pokud jste otevření učení. Udělali jste chybu? Nebo jste dokonce udělali celou sérii chyb? Přemýšlejte o tom, co byste mohli příště udělat jinak. Pak zajistíte, že se vaše selhání stalo životní lekcí, která vám pomohla se něco naučit. Místo toho, abyste viděli neúspěch jako břemeno, které vás tíží, dívejte se na něj jako na odrazový můstek k vašim cílům.

9. Vytvořte plán pro posun vpřed

Jakmile identifikujete své chyby a zjistíte, jak se z nich můžete poučit, budete připraveni vytvořit plán, jak se posunout vpřed. Pamatujte, že přebytečné přehrabování se ve svých problémech nebo opakování svých chyb vás drží na uzdě. Přestaňte si myslet: "Jsem neúspěšný" a zaměřte se na myšlení: "Jsem schopen to zkusit znovu." S novými poznatky přemýšlejte o tom, co příště uděláte jinak. Vytvořte si plán, který vám pomůže získané informace uplatnit v praxi. 

10. Postavte se svému strachu ze selhání

Pokud jste většinu svého života strávili vyhýbáním se selhání, může to být opravdu děsivé, když se to konečně stane. Postavit se čelem ke svému strachu však může být klíčem ke snížení nepohodlí. Procvičte si vykročení ze své komfortní zóny. Dělejte věci, které by vás mohly překvapit, nebo vyzkoušejte nové věci, kde byste mohli selhat. 

Postupem času zjistíte, že neúspěch není tak hrozný, jak si možná představujete. Pomůže vám naučit se čelit svému strachu z neúspěchu způsobem, který může být produktivní a pomůže vám dosáhnout vašich cílů.

Zdroje: unsplash.com, verywellmind.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: