Foto: Unsplash

11 důvodů, proč jíst více melounu

Vodní meloun je nejen chutný, ještě navíc se k němu váže řada zdravotních benefitů, jaké to jsou?

1. Vysoký obsah lykopenu

Veselá červená barva pochází z lykopenu, antioxidantu. Studie ukazují, že může pomoci omezit riziko rakoviny a cukrovky jako součást zdravého životního stylu. Meloun má více této živiny než jakékoli jiné ovoce nebo zelenina – dokonce i více než rajčata. Chcete-li získat lykopen, vyberte si meloun s jasně červenou dužinou, spíše než žlutou nebo oranžovou. A čím zralejší, tím lepší. Také meloun bez semen má tendenci mít více lykopenu než meloun se semeny.

2. Sluneční benefit

Některé pigmenty pomáhají chránit rostliny před sluncem. Kupodivu jejich konzumace může chránit i vaši pokožku - alespoň trochu. Lykopen v melounu může snížit pravděpodobnost, že se spálíte. Ale to není jisté, takže i tak každý den používejte širokospektrální opalovací krém s SPF 30 nebo vyšším.

3. Zdravější srdce

Meloun je bohatý na aminokyselinu zvanou citrulin, která může pomoci prokrvit vaše tělo a snížit váš krevní tlak. Vaše srdce si také užije výhody všeho, co obsahuje lykopenový meloun. Studie ukazují, že může snížit riziko srdečních infarktů. Na zdraví srdce má samozřejmě vliv celý váš životní styl. Ujistěte se tedy, že také cvičíte, nekuřte, omezte nasycené tuky a dodržujte rady svého lékaře.

4. Chrání vaše klouby

Meloun má přírodní pigment zvaný beta-kryptoxantin, který může chránit vaše klouby před zánětem. Některé studie ukazují, že v průběhu času může snížit pravděpodobnost, že onemocníte revmatoidní artritidou.

5. Skvělý pro vaše oči

Pouze jeden střední plátek melounu obsahuje 9–11 % vitamínu A, který potřebujete každý den. Tato živina je jedním z klíčů k udržení zdravých očí. Jídlo je nejlepší způsob, jak získat všechny vitamíny a minerály, které vaše tělo potřebuje.

6. Přirozeně sladká hydratace

Šťavnatý meloun obsahuje 92 % vody, takže je to jednoduchý způsob, jak zůstat hydratovaný. Každá buňka ve vašem těle potřebuje vodu. I malý nedostatek může způsobit, že se budete cítit malátně. 

7. Zklidňuje vaši pokožku

Vitamíny A, B6 a C ve vodním melounu pomáhají vaší pokožce zůstat jemnou, hladkou a pružnou. Protože je nabitý vodou, je z melounu také skvělá pleťová maska. Smíchejte 1 polévkovou lžíci šťávy z vodního melounu se stejným množstvím řeckého jogurtu. Naneste na obličej a nechte 10 minut působit, abyste odstranili suchou a mdlou pokožku. Opláchněte a osušte.

8. Uspokojí vaši chuť na sladké

Šálek zmrzliny vás vyjde na přibližně 300 kalorií. Stejné množství melounu si vychutnáte za pouhých 45,6 kalorií. A na rozdíl od mnoha jiných dezertů je bez tuku, cholesterolu a bez sodíku. Navíc vám voda v něm pomůže zůstat déle sytí. Chcete-li připravit snadný sorbet, rozmixujte v mixéru trochu vodního melounu, přidejte trochu limetky a dejte do mrazáku, dokud neztuhne.

9. Zlepšuje váš trénink

Vysoký obsah vody ve vodním melounu, antioxidanty a aminokyseliny mohou přispět k lepšímu tréninku. Má také vysoký obsah draslíku, minerálu, který by mohl snížit křeče v posilovně. Šťávu z melounu můžete popíjet i poté, co se zpotíte. Pokud tak učiníte, můžete předejít bolesti svalů, pokud na sebe nebudete příliš tlačit.

10. Nezvedne vám krevní cukr

Snažíte se udržet hladinu glukózy v krvi stabilní? Máte štěstí. Meloun má hodnotu glykemického indexu (GI) 80, přibližně stejně jako miska kukuřičných lupínků. Ale má málo sacharidů. To znamená, že jeho glykemická zátěž (jak rychle se dostane do krevního oběhu a kolik glukózy dokáže vyprodukovat) je pouhých 5. Vychutnejte si kousek bez pocitu viny!

11. Snadno stravitelný

Pokud máte zažívací potíže, jako je Crohnova choroba nebo kolitida, může být seznam toho, co nejíst, dlouhý. Meloun však můžete zařadit na svůj seznam „ano“. Jeho měkké, masité plody jsou snadno stravitelné i pro zanícená střeva. (Jen nejezte kůru ani semena, pokud potřebujete omezit vlákninu.)

Co když náhodou sním semínko?

Možná vám jako dítěti říkali, že když spolknete semínka melounu, vyrostou vám v břiše. Není to však pravda! Koneckonců, váš žaludek nemá žádné sluneční světlo ani půdu a hodně žaludeční kyseliny. Mnoho melounů je v dnešní době bez pecek, ale nebojte se, pokud semeno spolknete. Jsou skutečně plné živin!

Jak vybrat dobrý meloun

Vyberte si meloun, který je bez důlků, škrábanců a modřin. Na spodní straně hledejte žlutou, nikoli bílou skvrnu. To signalizuje, že je zralý. Šťavnatý meloun připravený k přímé spotřebě vám bude na svou velikost připadat těžký. Když do něj bouchnete, mělo by to znít dutě.

Bezpečně nakrájejte a skladujte svůj meloun

Před nakrájením melounu omyjte jeho vnější stranu. Nechcete, aby váš nůž přenesl dovnitř nějaké choroboplodné zárodky. Zatímco meloun chutná nejlépe hned po rozkrojení, v lednici ho můžete skladovat až 5 dní. Možností je i zmrazení. I když meloun nezůstane křupavý, můžete ho rozmrazit a použít do smoothies.

Zdroje: webmd.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář