5 Kroků k delšímu životu (a 2 kroky ke kratšímu)

Foto: Pixabay

5 Kroků k delšímu životu (a 2 kroky ke kratšímu)

Získání dopisu od královny ve Velké Británii ke 100. narozeninám již není sen, jako tomu bývalo kdysi. Ve skutečnosti za posledních 30 let vzrostl počet stoletých obyvatel v Británii pětkrát, jak uvádí Úřad pro národní statistiku.

103letá Julia 'hurikán' Hawkins si nedávno odvezla zlato ze závodu na 100 metrů poté, co se zúčastnila Seniorských her 2019 v Albuquerque v Novém Mexiku. Nyní je nejstarší závodnicí v USA – a to ani nezačala běhat, dokud jí nebylo 100.

Ukazuje se, že jak strava, tak chování mají významný dopad na délku vašeho života. Dodržováním několika jednoduchých kroků bychom mohli všichni soutěžit v závodech až do stovek. Rozvíjející se oblast výzkumu dlouhověkosti identifikovala způsoby, jak může náš životní styl prodloužit i zkrátit náš život.

PŘIDAT: 15 let

Jezte středomořskou stravu

Středomořská strava je bohatá na čerstvé ryby, ovoce a zeleninu v každé barvě spolu se spoustou oliv, olivového oleje, ořechů a celozrnných produktů by vám podle výzkumu zveřejněného v časopise American Journal of Clinical Nutrition mohla přidat k životu 15 let. Vědci nyní věří, že může pomoci při prevenci dvou nejčastějších příčin úmrtí ve Velké Británii – srdečních chorob a rakoviny. Pořád nejste přesvědčeni? Další výzkum ukázal, že může snížit riziko Alzheimerovy choroby o neuvěřitelných 40 procent.

ODEBRAT: 10 let

Ztloustnutí

Nadváha je jedna věc, která vám pravděpodobně zkrátí život, říká Gary Small, ředitel Centra dlouhověkosti UCLA v USA a autor Programu prevence Alzheimerovy choroby. Mírná obezita snižuje životnost o tři roky a vážně obézní žijí o deset let méně než jejich štíhlejší protějšky, zjistila definitivní studie z Oxfordské univerzity vytištěná v lékařském časopise The Lancet. Nadváha je podle NHS definována jako index tělesné hmotnosti (BMI) 25 nebo více, zatímco asi každý pátý z nás s BMI nad 30 bude klasifikován jako obézní. Vypočítat si své BMI můžete pomocí kalkulačky.

PŘIDAT: 3 ROKY

Buďte pracovití

Můžete si myslet, že bezstarostné typy vyhrají loterie s dlouhou životností, ale ve skutečnosti jsou to ti pracovití, svižní, kteří mohou doufat, že jim do života přidají asi tři roky. Jsou to zjištění jedinečné studie, která sledovala 1528 nadaných dětí od jejich narození na počátku 20. let 20. století až do jejich úmrtí. Výsledky byly publikovány ve fascinující knize The Longevity Project: překvapivé objevy pro zdraví a dlouhý život ze studie s osmi dekádami.

Další zjištění ze studie? Manželství prodlužuje mužům život, ale má malý vliv na délku života žen a u obou pohlaví měli delší život ti se silnými sociálními vazbami.

ODEBRAT: 5 let

Nadměrné sledování televize

Milujete předplatné Netflix více než život? Může vás to stát roky. V analýze australských dat publikovaných v časopise The British Journal of Sports Medicine vědci odhadovali, že každou hodinu strávenou sledováním televize by si lidé starší 25 let mohli odebrat téměř 22 minut života. Au.

Vědci navíc pozorovali lidi, kteří sledovali televizi šest a více hodin denně – zkrátili si život o pět let. Aby bylo zajištěno maximální zdraví, měli byste televizi sledovat maximálně dvě hodiny denně.

PŘIDAT: 3 roky

Pohybujte se 15 minut denně

Generální ředitel společnosti Apple, Tim Cook, nedávno prohlásil, že zdraví je jedním z velkých prodejních bodů chytrých hodinek Apple. Řekl, že přístroj třikrát pípne, aby povzbudil uživatele každou hodinu vstát a pohybovat se, protože „sezení je nová rakovina“.

I když by to mohlo vést k zajímavým pracovním schůzkám, jako obvykle se Apple na něco chystá. Odborníci nyní tvrdí, že pro delší život nemusíte trávit hodiny v posilovně cvičením. Tým výzkumníků z Tchaj-wanu pozoroval aktivitu 400.000 lidí a zjistil, že díky pouze 15 minutám každodenního cvičení – rychlá chůze nebo lehké běhání – by se mohla vaše životnost zvýšit o tři roky.

Přemýšlejte o tom. Pokud byste vstali a chodili po kanceláři dvě minuty každou hodinu, kdy jste v práci, mohli byste své kolegy pěkně naštvat. Ale ke konci dne byste tak měli splněný pohybový limit prodlužující váš život. Kdo se tedy bude smát, až přijde rok 2065?

Pouze 15 minut každodenního cvičení - rychlá chůze nebo lehký běh – mohou prodloužit váš život o tři roky.

Fyzická aktivita reguluje hormony, jako je inzulínový růstový faktor a estrogen, a ovlivňuje rychlost, kterou jídlo prochází střevem, což může následně snížit riziko rakoviny a dalších chorob. Chcete slyšet další výhody? Přidejte několikrát týdně silový trénink, navrhuje profesor Gary Small. To může znamenat pouhých 20 minut odporového cvičení s využitím vlastní tělesné hmotnosti při kruhovém tréninku, zvedání lehkých vah nebo využití odporovacích gum.

Silný svalový tonus pomáhá posílit struktury, které podporují vaše kosti, jako beton základy vašeho domu, čímž pomáhá předcházet zlomeninám ve stáří. Mohlo by to však také pomoct vaší šedé hmotě v mozku do šťastnějších pozdních let s neporušenými schopnostmi. ,,Výzkum nyní zjišťuje, že cvičení může také zlepšit funkci mozku, když stárneme," vysvětluje profesor Small. ,,Přidejte 2x týdně trénink rovnováhy, jako je jóga, tai chi nebo qi, což také pomáhá předcházet pádům v pozdějším věku a na cestě ke zdravému stáří."

PŘIDAT: 5 let

Dejte si trochu vína, ale často

Máme pro vás dobrou zprávu. Mírné pití může skutečně prodloužit životnost, říkají vědci z Texaské univerzity. Konkrétně 1–2 skleničky denně mohou zlepšit hladinu cholesterolu v krvi a mít přínos pro váš kardiovaskulární systém. Ale nepřehánějte to. Pokud jde o alkohol, malé množství pro vás může být dobré, ale větší může být zničující. ,,Více než 1–2 skleničky denně mají negativní účinky na srdce a krevní tlak spolu s váhou z přebytečných kalorií,” říká Tracy Parker, dietoložka z British Heart Foundation.

Nechceme vás rozesmutnět, ale mějte na paměti, že přílišné pití také zvyšuje riziko vzniku několika druhů rakoviny včetně prsu, tlustého střeva a jater, uvádí The American Cancer Society, jejíž užitečné pokyny pro prevenci rakoviny doporučují mužům pít dvě skleničky či méně za den a ženám jen jednu.

PŘIDAT: 7,5 roku

Mít přátele (zejména ty zdravé)

Sociálně propojení lidé žijí v průměru o sedm a půl roku déle než jejich izolovanější protějšky, zjistil výzkum publikovaný v časopise PLOS Medicine.

Sociálně propojení lidé žijí v průměru o sedm a půl roku déle než jejich izolovanější protějšky.

Ale co je ještě zajímavější, říká Dan Buettner, výzkumník dlouhověkosti a autor přelomové knihy Modré zóny: Poučení pro delší život od lidí, kteří žili nejdéle, při pohledu na návyky nejdéle žijících lidí na světě – štěstí, kouření a obezita jsou nakažlivé. Ne, že byste někoho měli soudit na základě vzhledu, samozřejmě, že ne, ale Buettner tím chce říct, že jestliže tři z vašich nejlepších přátel jsou obézní, je tu 70 procentní šance, že budete mít nadváhu taky. Své přátelé si proto pečlivě vybírejte.

Pokud se chcete dožít vyššího věku, měli byste se zamyslet nad svými návyky a popřípadě je změnit. Vyzkoušejte tyto tipy a žijte dlouhý a zdravý život.

Zdroje: pixabay.com, healthista.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: