5 Tipů, jak si podle specialistů pamatovat sny.

Foto: Unsplash

5 Tipů, jak si podle specialistů pamatovat sny.

Skoro každý dokáže pochopit frustraci z toho, že si užívá sen, a přesto si nedokáže po probuzení pamatovat detaily. Jako jedny z nejzábavnějších částí naší představivosti jsou také notoricky zapomenutelné. Většina snů je zapomenuta téměř okamžitě.

"Nekódujeme sny do paměti stejným způsobem jako skutečné zážitky." Je tu méně smyslových detailů a kontextových stop, “vysvětlila Prevenci. "Máme také méně času na přenesení těchto vzpomínek na sny do dlouhodobé paměti, obvykle jen na několik sekund nebo méně, protože to je obvykle to, jak dlouho jsme vzhůru mezi REM a dalšími spánkovými fázemi."

Většina našich snů se objevuje během časného rána, kdy jsme ve špičkovém REM spánku, což je typ spánku charakterizovaný náhodným rychlým pohybem očí. Ve skutečnosti se nejméně 80% našich snů odehrává během REM, řekla Rebecca Robbins, Ph.D., instruktorka Harvardské lékařské fakulty a výzkumná pracovnice nedaleké nemocnice Brigham and Women’s Hospital v Bostonu. Během spánku REM náš mozek nezpracovává dlouhodobé vzpomínky stejným způsobem, jako když je ve střehu a bdělý.

Kvalita našeho spánku hraje hlavní roli v naší schopnosti snít

"Alkohol, drogy a nedostatek spánku mohou obecně vést ke zhoršení kvality spánku a také k nočním můrám," říká Wu. "Divoce nekonzistentní načasování spánku a bdění může také odhodit REM a narušit sny."

Noční můru si obvykle lze snáze zapamatovat, protože tělo je často probuzené. Když se náhle probudíte, váš mozek stráví několik minut přemýšlením o snu, než se budete moci vrátit spát, a tím si dále stmelíte paměť do mozku.

Na druhou stranu, pamatovat si příjemné sny se často ukazuje jako mnohem obtížnější. Pokud se nejedná o opakující se sen, existují klíčové věci, které je třeba udělat, abyste si pamatovali mlhavé detaily.

Zde je několik tipů, které Robbins doporučuje, aby vám pomohly zapamatovat si co nejvíce podrobností ze svých snů.

Dodržujte pravidelný spánek

Protože většina našich snů se odehrává v obdobích REM, je nejlepší snažit se dodržovat pravidelný rozvrh, který vám umožní spát 7–8 hodin každou noc. "Čím více času strávíte spánkem každou noc, tím větší je pravděpodobnost, že získáte ideální množství REM, protože tato fáze převládá ve druhé polovině noci," řekl Robbins. Kromě toho se snažte každý den probouzet ve stejnou dobu, aby nedošlo k narušení přirozeného cyklu REM vašeho těla a zvýšení pravděpodobnosti živých a intenzivních snů.

Vyhněte se alkoholu a drogám

Před spaním je nejlepší vyhnout se jakémukoli druhu alkoholu nebo látek, které by mohly změnit vaši mozkovou aktivitu. Zejména proto, že alkohol a drogy jsou spojeny se špatnou kvalitou spánku a nespavostí, mohou tyto látky výrazně snížit vaši schopnost snít. Místo toho se rozhodněte pro melatonin nebo jiné přírodní prostředky na spaní!

Udělejte si ráno čas 

Jakou první věc uděláte, když se probudíte? Vypnete budík? Šáhnete po telefonu? Vyskočíte z postele a uvaříte si šálek kávy? Místo toho, abyste se okamžitě vrhli do svého dne, zkuste si na okamžik nebo dva promyslet, o čem jste právě snili. Neobracejte se k jakýmkoli elektronickým zařízením, která by vás mohla rušit!

Vše si zapište

Pokud to se svými sny myslíte opravdu vážně, zkuste si nechat u postele tužku a papír. Až se probudíte, zkuste si na chvíli zapsat tolik, kolik si dokážete zapamatovat o svých snech. "Nemusí to být podrobný popis," dodal Wu. "Jde o to, abyste si zvykli strávit pár sekund vzpomínáním na nový sen, takže to v budoucnu budete dělat automaticky."

Mluvte o tom

Pokud s někým sdílíte postel, odborníci na spánek doporučují promluvit si s partnerem o vašich snech. Je to dobrý způsob, jak si mozek aktivně zapamatuje sen, který jste měli noc předtím nebo ráno.

Zdroje: womenworking.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: