5 věcí, které musíte udělat, pokud se cítíte bezcenní

Foto: Unsplash

5 věcí, které musíte udělat, pokud se cítíte bezcenní

Pocit bezcennosti často zahrnuje pocit beznaděje a bezvýznamnosti. Takové pocity jsou často běžným příznakem deprese, ale mohou také vzniknout v důsledku věcí, jako je nízké sebevědomí, zanedbávání, zneužívání, trauma nebo obtížné situace, které ohrožují pocit sebe sama.

Pocit bezcennosti může způsobit značné utrpení a ztížit normální fungování v každodenním životě. Může pro vás být obtížné cítit se motivováni k dosažení svých cílů, když máte pocit, že nic z toho, co děláte, není správné nebo že žádné vaše úsilí nezmění. Z tohoto důvodu je důležité najít způsoby, jak tyto obtížné pocity zvládnout, a v případě potřeby vyhledat pomoc.

Proč se můžete cítit bezcenní?

Pocit bezcennosti může být způsoben řadou různých faktorů. Roli může hrát výchova, sociální zkušenosti, vysvětlovací styl, stresující události a stavy duševního zdraví. Některé důvody, proč můžete s takovými pocity bojovat, zahrnují:

Trauma z dětství

Možná jste měli negativní zkušenosti z dětství, které zanechaly trvalou stopu. Zanedbávání, zneužívání a špatné zacházení v dětství mohou hrát roli ve vývoji pocitů bezcennosti. Děti, které jsou zneužívány nebo které jsou často kritizovány rodiči nebo jinými pečovateli, si mohou tyto pocity bezvýznamnosti přenést do dospělosti. Výzkum ukázal, že tato raná mezilidská traumata jsou spojena s pozdějšími pocity bezcennosti.

Vidět negativní události jako svou chybu

Negativní události můžete přisuzovat svým vlastním činům nebo vlastnostem. Lidé, kteří jsou náchylní přisuzovat negativní události vnitřním příčinám, mohou s větší pravděpodobností pociťovat příznaky deprese, včetně bezcennosti.

Minulá kritika

Možná vás v minulosti ostatní kritizovali. Negativní zkušenosti, kdy byl člověk ponížen nebo čelil kritice od ostatních, mohou také zanechat v lidech pocit, jako by jim chyběla hodnota.

Obtížnost zvládání stresu

Možná máte potíže se stresem. Jak akutní, tak chronický stres si může vybrat daň na tom, jak člověk sám sebe vnímá. Můžete se cítit bezcenní poté, co zažijete vážnou překážku, jako jsou finanční problémy, rozvod nebo ztráta zaměstnání.

Známka stavu duševního zdraví

Možná trpíte duševním onemocněním. Poruchy nálady, jako je deprese, se často vyznačují příznaky, jako je stud, vina, beznaděj a bezcennost. Takové příznaky vytvářejí úzkost a ztěžují zvládnutí běžných denních úkolů.

Co můžete udělat

Pokud zažíváte pocity bezcennosti, můžete podniknout malé kroky, které vám mohou pomoci začít se cítit lépe. Zde je několik nápadů, které vám mohou pomoci:

1. Mluvte k sobě laskavě

Lidé, kteří se cítí bezcenní, se často zabývají negativním myšlením a sebemluvou. Zpočátku to může být náročné, ale zaměřte se na to, abyste se k sobě chovali laskavě. Když si všimnete negativní sebemluvy, hledejte způsoby, jak tyto myšlenky přeformulovat pozitivnějším nebo realističtějším způsobem. Místo toho, abyste si mysleli: "Nikdy to nezvládnu," můžete například říci: "Můžu dělat malé věci každý den pro to, abych se zlepšil."

2. Věnujte pozornost tomu, kdy udeří bezcennost

Někdy tyto negativní pocity vznikají jako reakce na určité situace, myšlenky, zkušenosti nebo dokonce lidi. Začněte si všímat, kdy se tyto pocity objeví, co se děje, když k nim dojde, a jaký typ myšlenek může přispět. To je jeden ze způsobů, jak pomoci bojovat s negativním přežvykováním, které může podněcovat pocity nedostatečnosti. 

3. Veďte si deník vděčnosti

Bezcennost se může vplížit, když zjistíte, že srovnáváte svůj vlastní život nepříznivě se životy ostatních. Spíše než upadnout do pasti a dívat se pouze na fakta, kvůli kterým se zdá, že vám něco chybí, zvažte vedení deníku vděčnosti, kde každý den strávíte trochu času přemýšlením o věcech, za které jste vděční. Přesměrování myšlenek tímto způsobem vás může ochránit před negativními účinky srovnávání a závisti.

4. Udělejte něco pro někoho jiného

Někdy, když se cítíte bezcenní, může vám pomoct zaměřit svou pozornost na něco jiného než na sebe. Výzkum ukázal, že zapojení do prosociálních aktivit, jako je dobrovolnictví pro vaši komunitu nebo pomoc někomu jinému v nouzi, může mít pozitivní vliv na štěstí a pohodu člověka. Pomoc druhým vám také může pomoci cítit větší pocit spojení a účelu.

5. Vyzkoušejte aplikaci pro duševní zdraví

Existuje řada různých mobilních aplikací zaměřených na zlepšení duševního zdraví. Některé aplikace mohou poskytovat nástroje, jako jsou pozitivní afirmace, trénink všímavosti nebo cvičení založená na kognitivně-behaviorální terapii (CBT), které jsou navrženy tak, aby vám pomohly identifikovat a změnit vzorce negativního myšlení. 

Jak získat pomoc

Je důležité si uvědomit, že pocit bezcennosti může být také známkou základního duševního zdraví. Pokud jsou takové pocity trvalé, znepokojující nebo znesnadňují zvládnutí každodenních úkolů, promluvte si se svým poskytovatelem primární péče nebo se obraťte na odborníka na duševní zdraví. 

Váš poskytovatel primární péče se vás může zeptat na vaše pocity a další příznaky, které jste zažili. Mohou vás také požádat o vyplnění dotazníku, který bude vyšetřovat příznaky deprese nebo úzkosti. Můžete také podstoupit fyzickou prohlídku a laboratorní testy, abyste vyloučili zdravotní stavy, které by mohly přispět k příznakům deprese.

Můžete také zvážit vyzkoušení online terapie. Výzkumy naznačují, že online terapie může být stejně účinná jako tradiční léčba tváří v tvář. Online terapie představuje přístupný a často cenově dostupný způsob, jak získat pomoc v otázkách duševního zdraví. Služby, které poskytují online terapii, se mohou lišit, pokud jde o to, co nabízejí, jejich cenu a způsob provádění terapeutických sezení. V mnoha případech zahrnují možnosti online chatu, videokonference, e-mailu a telefonu.

Závěrem

I když se každý může jednou za čas cítit bezcenný, může se stát vážným problémem, pokud jsou takové pocity chronické a všudypřítomné. Naštěstí existují kroky, které můžete podniknout a které vám pomohou cítit se lépe.

K dispozici je také odborná pomoc, včetně psychoterapie tváří v tvář, léků nebo kombinace obou. Deprese se může časem zhoršovat, takže když si teď o svých pocitech bezcennosti promluvíte se svým poskytovatelem primární péče, můžete zajistit, že dostanete léčbu dříve, než se vaše příznaky zhorší.

Zdroje: verywellmind.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: