8 chování lidí s vysokou emoční inteligencí

Foto: Unsplash

8 chování lidí s vysokou emoční inteligencí

Emoční inteligence ovlivňuje způsob, jakým zvládáme chování, orientujeme se ve složitých sociálních situacích a přijímáme osobní rozhodnutí, která vedou k pozitivním výsledkům. Sociálně-emocionální dovednosti hrají důležitou roli v naší schopnosti efektivně spolupracovat s ostatními. Výzkumy ukazují, že 90 % špičkových pracovníků má vysokou emoční inteligenci.

Emoční inteligence zahrnuje osobní kompetence a sociální kompetence. Osobní kompetence zahrnují sebeuvědomění a sebeřízení. Pomáhá vám uvědomovat si své emoce a zvládat své reakce a tendence tím, že se chováte pružně a pozitivně. Sociální kompetence spočívá v uvědomování si emocí druhých a v porozumění tomu, co se děje, a v používání tohoto uvědomování k úspěšnému zvládání interakcí.

Zde je osm chování lidí s vysokou emoční inteligencí:

Lidé s vysokou emoční inteligencí dokáží ovládat své emoce, protože dokáží specifikovat své pocity. Místo toho, aby o sobě řekli, že se cítí "špatně", dokáží emočně inteligentní lidé přesně určit, zda se cítí "naštvaní", "frustrovaní", "rozhořčení" nebo "úzkostní". Čím konkrétněji zvolíte slova, tím lépe pochopíte, jak se cítíte, co to způsobilo a co byste s tím měli dělat.

Lidé s vysokou emoční inteligencí dokáží vyvážit empatii, soucit a laskavost se schopností prosadit se a stanovit si hranice. Tato taktní kombinace je ideální pro řešení konfliktů. Místo toho, aby se lidé s emoční inteligencí začali chovat pasivně nebo agresivně, zůstávají vyrovnaní a asertivní pomocí řízení reakcí. Řízení reakcí jim umožňuje neutralizovat obtížné a toxické lidi, aniž by si vytvářeli nepřátele. Mezi příklady patří nastavení správného tónu, když musí někomu sdělit obtížnou zprávu, nebo vysílání správných signálů ostatním, aby získali potřebnou pomoc.

Schopnost vcítit se do druhých je zásadní dovedností. Empatičtí lidé mají tendenci přesněji číst řeč těla a neverbální signály včetně tónu hlasu a výrazu tváře. Naladí se na rozdíly mezi slovy a řečí těla, například když komentář typu "Jistě, jsem v pořádku" není pravdivý.

Pokud jste pevně přesvědčeni o tom, kdo jste, je pro někoho těžké říct nebo udělat něco, co vás rozčílí. Emočně inteligentní lidé jsou sebevědomí a otevření, což jim dodává hroší kůži. Nedovolí, aby někdo omezoval jejich radost. I když je nemožné vypnout reakce na to, co si o vás myslí ostatní, nemusíte se srovnávat s ostatními. Pokud váš pocit potěšení a uspokojení pramení ze srovnávání se s ostatními, nejste již pánem svého štěstí. Emočně inteligentní lidé vědí, jak brát názory ostatních s rezervou. Díky tomu, bez ohledu na to, co si myslí nebo dělají ostatní lidé, jejich sebeúcta vychází z jejich nitra.

Velkým krokem v rozvoji emoční inteligence je zastavení negativní samomluvy. Čím více se těmito myšlenkami zabýváte, tím větší moc dáváte ostatním. Většina našich negativních myšlenek nejsou fakta. Věnujte chvíli zpomalení negativního rozmachu svých myšlenek a budete racionálněji a jasněji hodnotit pravdu.

Všichni jsme někdy pracovali s někým, kdo reagoval na věci nepředvídatelně. Záleží na jejich náladě, denní době, úrovni stresu a kolegové mohou chodit po špičkách. Emočně inteligentní lidé reagují na emoční situace přiměřeně a nemají tendenci k výbuchům nebo výpadům vůči ostatním. Bývají vyrovnanější, pod tlakem uvažují jasněji a mají čas se do problému vcítit, místo aby reagovali v danou chvíli.

Emoce vždy obsahují zprávu o vašich potřebách a informace o lidech a situacích. Pokud ignorujeme pocity, protože jsou negativní nebo nepříjemné, můžeme přijít o důležité informace o interakci nebo situaci. Emočně inteligentní lidé jsou otevření všem emocím a využívají je při svém myšlení a rozhodování. Vědí, že emoce jim mohou pomoci informovat o nejlepší cestě vpřed.

Emočně inteligentní lidé dokáží vědomě měnit své postoje tak, aby odpovídaly jejich úkolům. Například když řešíte nějaký úkol nebo přemýšlíte o tom, že uděláte něco jiného, může to být snazší, když jste pozitivně naladěni. Naopak, pokud situace vyžaduje pečlivější a kritičtější myšlení, vážnější nálada často více napomáhá výsledkům. Toto uvědomění si správné nálady nebo rozpoložení pro konkrétní úkoly je také skvělým způsobem, jak být co nejproduktivnější.

Opakovaným tréninkem nového emočně inteligentního chování si mozek vytváří cesty potřebné k tomu, aby se z něj staly návyky. Zanedlouho začnete reagovat na své okolí s emoční inteligencí, aniž byste na to museli myslet.

Spoluautorky Jane Firth a Andrea Zintz, Grit, Grace & Gravitas, The Three Keys to Transforming Leadership, Presence, and Impact.

Knihu jsme napsali proto, abychom se podělili o naše modely a výzkumy, učili a vysvětlovali sociální a emoční dovednosti, které jsou právě teď tak potřebné. Příběhy a návrhy, jak zvládat reakce a vztahy, pomáhají vedoucím pracovníkům pochopit jejich schopnost rozvíjet se a mít k tomu nástroje. Naše kniha popisuje, jak nám konstruktivní síla milosti poskytuje větší nadvládu nad emočními spouštěči a nepříznivými reakcemi; jak dovednosti a vlastnosti milosti pomáhají mít lepší vztahy a inspirovat ostatní prostřednictvím chování a působení. Nyní je doba, kdy jsou sociálně-emocionální dovednosti nezbytné pro vytvoření podmínek, které vedou k úspěchu. Naše kniha vám dodá vhled a hodnotu pro rozvoj vaší emoční inteligence.

Zdroje: womenworking.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: