8 Způsobů, jak vás procházka lesem může udělat šťastnějšími

Foto: Pixabay

8 Způsobů, jak vás procházka lesem může udělat šťastnějšími

Můžete si vyhradit pouhých 20 minut denně, abyste pomohli snížit vaši hladinu stresu? Pravděpodobně můžete. Nová studie společnosti Frontiers in Psychology ukazuje, že když alespoň 20 minut denně věnujete procházce nebo posezení na místě, ve kterém se budete cítit v kontaktu s přírodou, výrazně snížíte hladinu stresu a stresových hormonů ve vašem těle.

Podle studie mohou pracovníci ve zdravotnictví použít tento výzkum k předepsání „přírodních pilulek“, které mají skutečně měřitelný účinek. Poskytují první odhady toho, jak příroda ve skutečnosti pozitivně ovlivňuje úroveň stresu.

Čas v lese je skutečně měřitelně prospěšný pro vaše zdraví. Pohyb spojený s přítomným okamžikem  shinrin-yoku, nebo-li ,,lesní koupání", jak se říká ve Spojeném království, je něco, co začalo v roce 1980 v Japonsku.

Jejich vláda věnovala čas i peníze do výzkumu, který se zabýval mnoha výhodami trávení času v přírodě, konkrétně v lese. Založili iniciativu v oblasti veřejného zdraví, aby dostali lidi ven, když si uvědomili, jak fascinující tyto výhody jsou.

Bylo to v Japonsku, když mi bylo 34 let, znalý průvodce viděl mé unavené, mrzuté já a řekl mi o této myšlence. Uvědomil jsem si, co jsem celou dobu věděl – potřeboval jsem se dostat zpět do přírody, kroutit prsty v trávě a znovu zhluboka dýchat čerstvý vzduch. Nikdy jsem se neohlédl. 

Ukázalo se však, že díky shinrin-yoku, koupání v lesích, nebo friluftsliv (jak se této filozofii čerstvého vzduchu v Norsku říká), se necítíte dobře jen krátkodobě, ale má to i dlouhodobé zdravotní, duševní a fyzické výhody.

Když jsem byl dítě, snažil jsem se pochopit rozvod rodičů nebo zapomenout na tyrany na školním hřišti, našel jsem útěchu v zelených prostorech kolem mého londýnského domu. Přirozeně jsem hledal klid a pohodu a využil volného času k průzkumu a tvoření v nedalekém lese nebo u rybníka, který jsem navštěvoval s babičkou. 

Potom jsem se jako dospělý zavřel do šedých kanceláří, podzemních tunelů a zakouřených barů a zíral na svůj telefon. Můj zelený duch se změnil v tupé uhlí a já se nechal ovládnout stresem a letargií. 

Zde je osm způsobů, díky kterým budete svědkem úžasného života pod širým nebem…

 #1 Snížená duševní únava

Zdá se, že jsme všichni posedlí „duševním přetížením“ moderního života, ale nevíme, jak ho snížit. Říkáme často, že si toho na sebe bereme příliš a pak o všem hluboce přemýšlíme. Děláme si zbytečné starosti, a to nás vyčerpává.

Dobrou zprávou je, že výzkum publikovaný v časopise Journal of Environmental Psychology ukazuje, že vystavení regeneračním prostředím, jako je les, jezero nebo pláž, obnovuje duševní energii a že přírodní krásy vzbuzují pocity úžasu, což vede k sekundární podpoře mozku. Zlepšuje se také krátkodobá paměť.

Ve studii zřízené univerzitou v Michiganu dostali účastníci test paměti, poté se rozdělili do dvou skupin a byli posláni na procházku. Po návratu k opětovnému složení zkoušky se skupině, která byla vyslána na procházku kolem arboreta, podruhé dařilo o 20% lépe, zatímco účastníci, kteří procházeli městskou ulicí, nevykazovali žádné zlepšení. Příroda pro vítězství!

Zdá se, že jsme všichni posedlí „duševním přetížením“ moderního života

#2 Zvýšená kreativita

Čerstvé nápady a nové perspektivy se pod širým nebem dostaví rychleji a zde je pár důvodů proč. Psychologové životního prostředí z University of Michigan zjistili, že pohled na tyto měkké, přírodní zázraky umožní mozku zotavit se a odpočívat po útocích moderního života způsobených lidmi, a poté mu poskytne nový přístup k problémům.

Mozek v přírodě je otevřenější k reflexi, snění a putování, což zvyšuje kreativitu. Psychologové zaznamenali, že výhody trávení času v přírodě dokonce trvají nějakou dobu poté, co se vrátíme domů. Procházka v parku před důležitým brainstormingovým setkáním by tak mohla být užitečná.

Další studie zjistila, že lidé ponoření do přírody po dobu čtyř dní posílili své výsledky v kreativním testu řešení problémů o 50%. To naznačuje pozitivní vztah mezi venkovní aktivitou a kreativitou, ale jako možný přínos výsledku testu také uváděli pokles vystavování se technologiím za tyto čtyři dny. 

#3 Štěstí na vyšší úrovni

Pamatuji si uvolnění, které jsem pocítil, když jsem jako teenager ovládající úzkost odfoukl pavučiny svého posedlého mozku a vkročil do něčeho většího, než jsou mé vlastní starosti a nejistoty. Povídání si s přítelem během procházky lesem, nebo samostatná procházka po slaných písečných dunách v Norfolku na naší každoroční rodinné dovolené mi poskytla čas na zpracování problémů a odeslání mých útrob do nebe a ven do Severního moře.

Toto je praxe, ve které bychom měli pokračovat po celý život, jak ukazuje výzkum. Studie zabývající se environmentální vědou a technologií zjistila souvislost mezi sníženou úzkostí a špatnou náladou při procházkách lesem, zatímco další uvádí, že procházky venku by měli lékaři předepisovat jako doplněk stávající léčby depresivních poruch.

Každé zelené přírodní prostředí (nejen lesy) zlepšuje náladu a sebevědomí, což je klíčovým prvkem pro osobní štěstí. Přítomnost vody – jezera, řeky, oceánu – ještě více zvýraznila pozitivní účinky, které vedou ke štěstí. 

#4 Posílená imunita

Mezinárodní konglomerát vědců požádal 31 000 obyvatel Toronta o vyplnění dotazníku o jejich zdraví a zjistil, že ti, kteří žijí na městských blocích lemovaných stromy, mají silnější srdce a metabolické zdraví ve srovnání s těmi, kteří bydlí na holejším bloku.

Být ve víru phytoncidů, které podporují buněčnou aktivitu, může také poskytnout celkovou podporu imunitnímu systému – pomáhá v boji proti chřipce, kašli a nachlazení, ačkoli je zapotřebí více výzkumů vztahu mezi stromy a lidmi.

Studie také odhalila, že se pacienti rychleji uzdravují po chirurgickém zákroku, pokud jim je z jejich nemocničního lůžka poskytnut přirozený zelený pohled. Výzkumníci z University of Pittsburgh uvedli, že pacienti s operacemi páteře vystavení přirozenému světlu cítili menší stres, bolest a užívali méně léků proti bolesti než ti pacienti, kteří tomuto výhledu vystaveni nebyli. Toto tvrzení vychází z dřívější studie, která ukázala na rychlejší zotavení pro ty, kteří jsou v nemocničním pokoji s výhledem na stromy spíše než na cihlovou zeď. 

#5 Rozšířené možnosti cvičení a zdravé srdce 

Studie ukazují, že i když nemusíte být venku, abyste byli aktivní, chůzí na běžeckém pásu na tři míle spálíte stejný počet kalorií jako chůzí na lesní stezce, vaše tělo a mozek ale hlásí benefity navíc, pokud cvičíte venku.

Britští vědci zkoumali 1 000 britských dětí pomocí akcelerátorů a polohovacích zařízení a zjistili, že děti jsou venku dvakrát aktivnější než uvnitř. Nejlepší věcí na cvičení venku je samozřejmě to, že si často ani neuvědomujete, že cvičíte, což tento způsob dělá udržitelnější, než jen pomíjivý výstřel ve snaze zhubnout.

Procházka po místním parku s přítelem, zkoumání měnících se ročních období, když procházíte pod baldachýny stromů, čerstvý vzduch pumpující vaši unavenou pokožku je osvěžující, společenský a zajímavější, než když posedle sledujete hodiny a klimatizace vám fouká do tváře.

#6 Snížený stres

A dýchejte... příroda je úžasný dudlík. Mnoho studií ukazuje, jak cvičení v lesích, nebo dokonce jen posezení v nich, snižuje krevní tlak a stresové hormony jako jsou kortizol a adrenalin, což nám pomáhá se uklidnit.

Studenti, kteří byli posláni do lesa na dvoudenní tábor, se vrátili s výrazně nižší hladinou kortizolu v jejich systému než ti, kteří zůstali ve městě. Výzkumníci z oblasti environmentálního zdraví a preventivní medicíny měli podobné výsledky – jak hladiny kortizolu, tak srdeční frekvence se snížily u lidí, kteří tráví čas mimo prostředí města.

#7 Ostřejší vidění

Mrkev není jediným přirozeným způsobem, která může pomoci vašemu zraku, ukazují studie. Zdravý rozum nám říká, že je dobré se dostat pryč od záře obrazovky počítače, ale může to být mnohem víc, než jen to.

Australská studie zkoumala 2 000 dětí po dobu dvou let a zjistila, že ti, kteří trávili více času venku, mají snížené riziko vzniku krátkozrakosti. Na Tchaj-wanu se vědci podívali na dvě sousední školy se srovnatelnou úrovní krátkozrakosti. Během jednoho roku byla jedna škola vyzvána, aby více hrála venku. Jaké jsou výsledky? Po 12 měsících se odhalilo, že děti, které pobývaly v přírodě měly krátkozrakost v průměru 8,41%, ve srovnání s 17,65% u dětí v interiéru. Čí oči by se necítily odpočaté, když byly na několik minut ušetřeny blikající obrazovky?

#8 Zvýšená schopnost vyrovnat se s bolestí

Pobyt venku a zahradnictví konkrétně nabízí nemocným nespočet fyzických a psychických výhod a také přirozenou úlevu od bolesti. Zahradnická terapie je opravdu věc. Důkazy z klinických studií ukazují, jak může pomoci lidem s artritidou. Například rytmické otáčení a kroucení plevele zmírňuje nepohodlí a ztuhlost.

Thrive, britská charitativní organizace, která podporuje zahradničení a pomáhá lidem žijícím s nemocí nebo zdravotním postižením, nabízí programy zahradnické terapie lidem, kteří se potýkají s různými zdravotními problémy, včetně aktivit pro lidi s demencí, jejichž cílem je pomoci s pozitivní reminiscencí, opětovným spojením s ostatními a jemným cvičení. 

Pobyt v přírodě vám prospívá v několika ohledech, proč toho tedy nevyužít? Zajděte si na procházku do lesa a poznejte, jak léčivá dokáže být. Přijdete na jiné myšlenky a možná objevíte něco, co vám bylo dosud skryto.

Zdroje: pixabay.com, healthista.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: