Shrnutí knihy - Nedělat nic

Nedělat nic zkoumá myšlenku, že naše zaměření na to, abychom byli neustále produktivní, nás činí méně efektivními, protože málo odpočíváme, a zjišťuje, jak důsledky přepracování a výhody volna jsou přesvědčivým argumentem, že bychom měli trávit více času nicneděláním.

Ať už se po večerech po práci učíte španělsky, dvakrát denně cvičíte nebo pracujete přesčas v technologickém startupu, mnozí z nás nacházejí způsoby, jak být produktivnější a efektivnější než kdykoli předtím. Posedlost produktivitou, kterou v dnešním světě máme, si však vybírá svou daň.

Odhaduje se, že se kvůli ní cítíte vystresovaní, unavení, nešťastní a někdy dokonce fyzicky nemocní. Moderní společnost nás vede k přesvědčení, že vysoká produktivita je v životě nejdůležitější. Ve skutečnosti se nám však často daří jen to, že se děláme nešťastnými.

V knize Nedělat nic: Jak se vymanit z přepracování, přemáhání a nedostatečného života nabízí autorka Celeste Headleeová lék: udělejte si čas na volný čas. Sleduje vznik našeho efektivního způsobu života v průběhu historie a podrobně popisuje důsledky, kterým čelíme, když se neustále příliš namáháme. Je přesvědčena, že pokud chceme být skutečně šťastní, musíme nejprve znovu objevit radost z volného času.

Tady jsou 3 nejužitečnější lekce, které mi tato kniha dala:

    Podle ní je třeba si uvědomit, že je to pro nás důležité.
  1. Naší fixaci na efektivitu v dnešní kultuře lze vysledovat v minulosti.
  2. Naše zaujetí efektivitou znamená, že nám mohou unikat smysluplné vazby a můžeme se cítit provinile kvůli volnému času.
  3. Několik jednoduchých změn nám může pomoci zpomalit a obnovit volný čas.

Jste připraveni konečně začít mít dobrý pocit ze všech těch chvil, kdy prostě nemusíte nic dělat? Pojďme na to!"

Lekce 1: Naše posedlost být efektivní má kořeny v naší minulosti.

Podívejte se kolem sebe a uvidíte, že lidé se zdají být stále produktivnější. Všichni jsou zaneprázdněni více než kdy jindy a dosahují stále ambicióznějších cílů.

Částečně je problém v tom, že sociální média nám umožňují vidět úspěchy ostatních a vedou nás k touze "držet krok s Jonesovými". Ale místo toho, abychom nyní drželi krok jen s několika přáteli a sousedy, sociální média v nás vyvolávají pocit, že musíme držet krok s celým světem. Není divu, že naše ambice se zdají být stále vznešenější.

Pokud jste zjistili, že neustále přidáváte na svůj seznam úkolů nebo doufáte, že budete mít více hodin denně, je pravděpodobné, že se stáváte součástí "kultu efektivity". V tomto kultu platí, že čím více jste zaneprázdněni, tím lépe. A je to čím dál horší. Tato posedlost však není úplně nová.

Ve středověku rolníci ve skutečnosti pracovali méně než my dnes a měli více dovolené. Jakmile však přišla průmyslová revoluce, lidé začali být placeni od hodiny, a ne za každý úkol. Tím se dramaticky zvýšil počet odpracovaných hodin.

Myšlenka amerického snu jen podpořila trend pracovat vyčerpávající hodiny. Lidé věřili, že píle bude odměněna bohatstvím, takže by neměli vytrvat v dlouhé pracovní době, aby se prosadili?

Naneštěstí zvýšení efektivity bylo mnohem výhodnější pro šéfy než pro skutečné pracovníky. Po úpravě o inflaci si pracovníci nevydělávají srovnatelně o mnoho více, ale šéfové jsou bohatší než kdykoli předtím.

Učení 2: Naše fixace na tvrdou práci znamená, že se cítíme provinile při odpočinku a přicházíme o smysluplné kontakty s ostatními lidmi.

Přechod od odměny za úkol k odměně za hodinu měl na pracovníky také dramatický psychologický dopad. Když totiž začnete lidem platit za každou hodinu, vnímají čas jinak - zejména volno. Když lidé přičítali hodinu k dobru v dolarech, připadala jim každá hodina volna stále více požitkářská.

Shrnutí knihy - Nedělat nic

Foto: Freepik

I lidé, kteří nepracují od devíti do pěti a mají pružnější rozvrh, mají problém s tím, aby se cítili dobře, když si mohou udělat přestávku. Často mají "znečištěný čas". To je volný čas, kdy stále myslíte na práci a přemýšlíte nad pracovními záležitostmi, například nad e-maily. Na volný čas nebo relaxaci tak zbývá ještě méně času.

Důsledky mohou být hluboké. Jedním z nich je nedostatek lidského kontaktu. Před průmyslovou revolucí žili lidé v úzce propojených komunitách a těšili se z mnoha lidských vazeb. Po ní přišla velká města a málo volného času, což jim mnoho lidských vazeb vzalo.

V dnešním světě technologií se to jen zhoršilo. E-maily a textové zprávy jsou sice pohodlným způsobem komunikace s druhými lidmi, ale často na úkor smysluplných vztahů. Jednou ze silných stránek slyšení skutečného lidského hlasu je, že zlidšťuje mluvící osobu a spojuje vás s ní způsobem, jakým to text nedokáže.

Důsledky izolace mohou být velmi negativní. Za prvé je emocionálně bolestivá. Ale co víc, může zvýšit riziko infarktu a rakoviny a také zkrátit délku vašeho života.

Léčba 3: Existuje několik jednoduchých věcí, které můžete udělat, abyste zpomalili a znovu objevili volný čas.

Naše posedlost produktivitou je vlastně jedním z mála problémů, které můžeme vyřešit tím, že prostě nebudeme nic dělatNic nedělat je ale překvapivě těžké - obvykle to vyžaduje vědomé plánování.

Jednou z prvních věcí, které můžeme udělat, je zlepšit své vnímání času. Studie ukazují, že lidé s lepším vnímáním času jsou méně zahlceni a méně často tráví čas projížděním sociálních sítí a sledováním televize. Díky tomu mají možnost věnovat čas skutečným volnočasovým aktivitám.

Nejlepším způsobem, jak začít zlepšovat vnímání času, je začít si vést deník aktivit, do kterého budete zaznamenávat věci, které děláte. Když si budete zaznamenávat vše, dokonce i bezmyšlenkovité používání chytrého telefonu, získáte mnohem jasnější představu o tom, kam váš čas směřuje, takže si budete moci naplánovat, jak svůj čas využít tak, jak skutečně chcete.

Když se soustředíme na to, abychom toho udělali co nejvíc s, často zanedbáváme pohled na to, co vlastně děláme. Někdy jsme tak pohlceni odškrtáváním úkolů, že zapomínáme uvažovat o tom, zda nás věci, které děláme, skutečně činí šťastnějšími.

Naopak bychom se měli na věci, které děláme, dívat jako na prostředek k dosažení konečného cíle. Například zdravé stravování může být prostředkem k delšímu životu. Naproti tomu pouhé odpracování spousty hodin jen proto, abyste dokázali, že umíte tvrdě pracovat, nemusí mít konečný cíl. Může to být na úkor jiných cílů, které můžete mít, například dobrých rodinných vztahů.

Jak tedy můžeme problém vyřešit? Prozkoumejte "produktivní" věci, které děláte, a ujistěte se, že vás přibližují k vašim dlouhodobým životním cílům. Pomáhá vám prohlížení e-mailů v neděli ráno dosáhnout věcí, které v životě chcete? Pokud ne, zapomeňte na to. Jakmile se naučíte upouštět od nevděčných úkolů, zjistíte, že máte mnohem více času na volný čas.

Recenze knihy Nic nedělat

Nedělat nic byla osvěžující, protože je příjemné konečně slyšet někoho říkat, že je v pořádku odpočívat a dát si pauzu. Člověk si pak uvědomí, jak je důležité trávit čas ne prací, aby si udržel zdraví! Ať už jste kdokoli, po přečtení této knihy se budete více vědomě snažit ušetřit si nějaký čas na volný čas.

Komu bych shrnutí Nicnedělání doporučil?

Třiatřicetileté přepracované matce, která si myslí, že si nezaslouží čas pro sebe, nebo šestapadesátiletému manažerovi, který pracuje příliš mnoho a má špatný pocit z toho, že by měl dělat něco jiného. A každý, kdo se chce naučit, jak dělat více tím, že bude dělat méně.

Poslední aktualizace 3. října 2022

0 Komentářů

Napište komentář