Co dělat, když vám někdo chybí

Foto: Unsplash

Co dělat, když vám někdo chybí

Lidé si užívají a potřebují blízkost a podporu ostatních lidí, takže může být těžké oddělit se od těch, na kterých vám záleží. Ať už je odloučení trvalé nebo dočasné, je naprosto normální začít někomu chybět, když jste od sebe.

Ať už vám chybí přítel, který se odstěhoval, stěhujete se po rozvodu nebo truchlíte nad ztrátou milované osoby, je přirozené toužit po lidech, kteří již nejsou součástí vašeho každodenního života. Jen si pamatujte, že si těchto lidí a zkušeností můžete vážit a přitom se stále posouvat vpřed.

Tento článek popisuje, co dělat, když vám někdo chybí. Pojednává také o tom, jak se můžete vyrovnat s těmito pocity a jak získat odbornou pomoc.

Známky toho, že vám někdo chybí

Když vám někdo chybí, můžete zažít řadu různých emocí, myšlenek a chování. Některé známky toho, že vám někdo ve vašem životě chybí, zahrnují:

  • Být pohlcen myšlenkami na tu osobu,
  • Prožívání pocitu touhy,
  • Jíte více nebo méně než normálně, 
  • Pocit zamilovanosti, 
  • Pocit osamělosti nebo izolace, 
  • Pocit rozptýlení, 
  • Mít vtíravé myšlenky, 
  • Máte fyzické příznaky, jako je žaludeční nevolnost nebo bolesti hlavy, 
  • Potíže zůstat vzhůru nebo usnout, 
  • Ztráta zájmu o věci, které vás obvykle baví.

Tyto příznaky jsou často normální součástí ztráty, ale mohou představovat závažnější problém, jako je deprese, v závislosti na délce a závažnosti. Měli byste si promluvit se svým psychologem, pokud vaše příznaky narušují vaši schopnost normálně fungovat ve vašem každodenním životě.

Důvody, proč vám někdo chybí

Existuje mnoho různých situací a událostí, které mohou způsobit, že vám bude chybět nějaká osoba. Změna je normální součástí života a tyto změny často zavedou lidi na různé cesty. Někdy to znamená, že vaše společná cesta skončila; v jiných případech to může znamenat, že toho člověka vidíte jen sporadicky. Jak se vypořádáte s tím, že někoho postrádáte, může hodně záviset na důvodech, proč jste od nich odděleni.

Chybí vám někdo, kdo je daleko

Když vám chybí někdo, od koho vás dělí geografická vzdálenost, je důležité najít způsoby, jak jej oslovit a znovu se spojit. Volání, psaní SMS nebo zasílání online zpráv může dát druhé osobě vědět, že na ni myslíte. 

I když je možná nebudete moci navštěvovat osobně tak často, jak byste chtěli, existují způsoby, jak udržet vztah a zmírnit své pocity ztráty. Pravidelná komunikace ve formě textových zpráv a hovorů může pomoci, ale nastavení pravidelných virtuálních nebo osobních návštěv vám může dát silnější pocit spojení.

Chybí vám někdo, koho jste znali

Když vztah skončí, ať už to bylo přátelství nebo milostný vztah, je přirozené zažít období, kdy vám ten člověk chybí. Rozchod může vést k pocitům smutku nebo hněvu, které se mohou zhoršit, když konec vztahu doprovází další otřesy, jako je stěhování, změny ve financích nebo problémy se společným rodičovstvím. Tyto emoce jsou často intenzivnější, pokud rozchod nebyl váš nápad. Kromě toho, že vám bude chybět ex, může odmítnutí způsobit další obtížné emoce, včetně pocitů žárlivosti, zranění, studu, viny, osamělosti, sociální úzkosti a rozpaků. 

I kdybyste byli tím, kdo rozchod zahájil, stále vám mohou chybět dobré části tohoto vztahu – i když stále nechcete, aby se ten člověk vrátil do vašeho života. To může mít za následek pocity zmatku, kdy zjistíte, že vám chybí někdo, s kým nechcete mít vztah. Kroky, jako je zaměření se na sebe, upřímné psaní deníku o vztahu a ukončení sledování vašeho ex na sociálních sítích, je jen několik kroků, které vám mohou pomoci jít dál. Trávit čas s přáteli nebo se vrátit k randění může také pomoci v boji s některými pocity , které můžete zažít. 

Chybí vám někdo, kdo zemřel

Když vám chybí někdo, kdo zemřel, touha po jeho přítomnosti je umocněna pocity smutku a zármutku. I když neexistuje snadný způsob, jak se s těmito emocemi vypořádat, existují věci, které můžete udělat, abyste se stále cítili spojení s milovanou osobou, kterou jste ztratili. Můžete například strávit čas psaním o svých vzpomínkách na ně nebo vytvořením vzpomínkové knihy k jejich uctění.  

Užitečné může být i povídání si s jinou osobou o svém milovaném. Můžete hledat podporu u přítele nebo jiné milované osoby nebo můžete zvážit připojení k podpůrné skupině. Existuje mnoho důvodů, proč někoho postrádat. Může to být způsobeno změnami v životě, jako je stěhování nebo konec vztahu. Nebo to může být kvůli ztrátě milovaného člověka. Jak se s touto ztrátou vypořádáte, se může lišit v závislosti na důvodech, proč vám tato osoba chybí.

Jak se vyrovnat s tím, že vám někdo chybí

Bez ohledu na příčinu existují kroky, které můžete podniknout, abyste se o sebe postarali a zmírnili pocity ztráty a osamělosti způsobené tím, že někoho postrádáte. Strategie, jako je opírání se o jiné přátele, psaní deníku, meditace nebo mluvení s terapeutem, vám mohou pomoci zpracovat vaše pocity a překonat bolest z postrádání jiné osoby. Mezi další způsoby, jak se vyrovnat, patří následující:

Přijměte své pocity

Namísto toho, abyste se snažili odsunout pocity, že vám někdo chybí, pracujte na procvičování emocionálního přijetí. To znamená dovolit si tyto věci cítit, aniž byste své emoce posuzovali nebo se je snažili popřít či změnit. Výzkumy naznačují, že tato praxe může být užitečná pro vaši duševní pohodu a usnadnit zvládání obtížných pocitů.

Vyhněte se přemítání

I když své city nechcete popřít ani pohřbít, je také důležité vyhnout se přemítání. Přemítání zahrnuje posedlost opakujícími se myšlenkami negativním způsobem. Způsobuje to, že stále znovu a znovu procházíte stejnými věcmi, jak se stále více propadáte do negativního myšlení. Výzkum naznačuje, že může zhoršit nebo prodloužit příznaky deprese, takže je důležité najít způsoby, jak minimalizovat tento typ negativního myšlení.

Najděte rozptýlení

Jedním ze způsobů, jak se vyhnout utápění v negativních myšlenkách, je najít způsoby, jak se zaměstnat. Můžete se věnovat starému koníčku nebo dokonce uvažovat o tom, že si pořídíte nový. To může být pozitivní způsob, jak se naučit nové dovednosti a zároveň zvládat pocity bolesti a ztráty, dokud nepominou. 

Dokonce i věci, jako je čtení knihy, sledování filmu, cvičení nebo účast ve sportu, vám mohou pomoci odpoutat pozornost od osoby, kterou postrádáte.

Promluvte si

Pokud je člověk, který vám chybí, stále součástí vašeho života, zkuste ho oslovit a promluvit si o tom, jak se cítíte. Opětovné spojení může být skvělý způsob, jak zmírnit bolestivé pocity. Stále můžete najít způsoby, jak udržet váš vztah a spojení blízko, i když nemůžete být spolu.

Psaní dopisů, telefonování, interakce na sociálních sítích a virtuální setkání vám mohou pomoci zajistit, že zůstanete v kontaktu s osobou, která vám chybí, i když spolu nemůžete být osobně.

Cvičte vděčnost

Vděčnost zahrnuje vyjádření vděčnosti a uznání za něco ve vašem životě. Výzkum ukázal, že tato praxe může mít řadu pozitivních účinků na duševní zdraví, včetně zlepšení pocitů štěstí a zvýšení celkové pohody. Když se potýkáte s tím, že vám někdo chybí, mohlo by pro vás být užitečné zaměřit se na pocit vděčnosti za váš vztah s touto osobou. Věnujte chvíli psaní o tom, jak moc si ceníte toho, že je máte ve svém životě, i když už tam nejsou.

Starejte se o sebe

Bez ohledu na to, proč jste odděleni od někoho, na kom vám záleží, je důležité podniknout kroky, abyste se o sebe postarali. Ať už se staráte o zlomené srdce nebo se cítíte osamělí, zatímco čekáte, až se váš milovaný vrátí, kvalitní péče o sebe vám může pomoci, abyste se v tomto těžkém období cítili lépe. 

Naplánovat si chvíli o samotě, meditovat pro zmírnění stresu nebo cvičit jógu, která vám pomůže relaxovat, je jen několik věcí, které můžete vyzkoušet. Také se ujistěte, že máte dostatek spánku, jíte zdravá jídla a pravidelně cvičíte. Je snazší zvládnout obtížné pocity, pokud se ujistíte, že jsou splněny vaše základní potřeby.

Jak získat pomoc

Pokud postrádání někoho způsobuje úzkost nebo jiné příznaky, které ztěžují normální fungování, měli byste si promluvit se svým poskytovatelem zdravotní péče nebo terapeutem. Smutek a ztráta jsou běžné, ale mohou také vést k pocitům deprese nebo úzkosti, které vyžadují léčbu.  

V některých případech může postrádání někoho, kdo zemřel, vést ke stavu známému jako komplikovaný smutek. Vyskytuje se asi u 7 % pozůstalých a vede k déletrvajícím příznakům nadměrného přemítání, vyhýbání se připomínkám a intenzivním emocím souvisejícím se ztrátou.

Zdroje: unsplash.com, verywellmind.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: