Triky, které mě naučil můj terapeut a které používám, aby byl rok 2022 mým nejlepším rokem

Foto: Unsplash

Triky, které mě naučil můj terapeut a které používám, aby byl rok 2022 mým nejlepším rokem

Po naprostém požáru popelnice, kterým byly poslední dva roky, jsem si sakra zasloužil posezení s terapeutem (naštěstí virtuální). Zdálo se, že v mém životě všechno "klape" jako po másle, a navenek jsem si opravdu neměla na co stěžovat. Pandemie mi opravdu ukázala, že mít práci a bydlení, být zdravý a mít pár blízkých přátel a členů rodiny je opravdu všechno, co člověk v životě potřebuje; zbytek je jen něco navíc. Tak proč jsem byl sakra tak deprimovaný?

Na jedné straně nechci zlehčovat absolutní roli ~mozkových chemikálií~ v tom všem. Klinickou depresí trpím, co si pamatuji; kyvadlo se čas od času náhle vychýlí v můj prospěch, a to výhradně proto, že to můj mozek cítí, a jakkoli se mohu snažit meditovat a psát si deník a cvičit jógu a stát se zatraceným zenovým mistrem, stejně se budu potýkat s depresí. Ale jsou chvíle, kdy moje úzkost a deprese snesou trochu vylepšení, a tehdy přichází na řadu rozhovor s terapeutem o mechanismech zvládání.

Jsem si už dlouho vědoma konceptu omezujících přesvědčení: Ty myšlenky, které o sobě považujete za naprosto pravdivé, přestože se téměř nikdy nezakládají na faktech. Své přátele poznám na hony daleko, když mluví skrze omezující přesvědčení nebo si vymýšlejí myšlenky a považují je za pravdy. Ale když jde o mě samotného... LOL. Nemám takový přehled o tom, jak mohou být negativní myšlenky tak všepohlcující.

Své přátele dokážu na horu i dolů rozeznat, když mluví skrze omezující přesvědčení nebo si vymýšlejí myšlenky a považují je za pravdy. Ale když jde o mě samotného... LOL.

Mám omezující přesvědčení o všem možném. "Budou si myslet, že jsem slabá a labilní", když se lidem otevřu nebo budu zranitelná, nebo "nemůžu potkat partnera, dokud nezhubnu, protože by se mnou nikdo nechtěl být takový, jaký jsem teď", to jsou příklady těch opravdu konkrétních, která mám. Ale objevují se i přirozeně: "Nikdy bych nemohla začít podnikat", "nejsem v tom dobrá", "neumím navazovat vztahy". Mám omezující přesvědčení o svém výkonu v práci, o svých přátelských vztazích, o vztazích s rodinou, o svých zvycích, o své produktivitě - řekněte si, co chcete, a pravděpodobně jsem si o tom v hlavě vytvořil falešnou realitu. Omezující přesvědčení mohou být dokonce docela zvláštní, a to až do té míry, že možná na první pohled ani nepoznáte, že ve skutečnosti nejsou skutečná.

Po několika sezeních můj terapeut několik z nich zachytil a navrhl mi, abych začal tyto myšlenky přerámcovat. Nejdřív jsem si říkala: "Jo, jasně, to bude fungovat." Ale pak jsem se zarazila. V praxi to ale nevypadá, že by to mohlo být tak účinné. "Všechno mi nejde" se stane "Jsem otevřený a všechno zkouším, což mi ztěžuje stát se mistrem v jedné věci". Ale když jsme se stali konkrétnějšími a věnovali více času tomu, jak bych mohl tuto myšlenku přerámcovat, vypukl ohňostroj. Okamžitě jsem si všiml, že se mi zlepšila nálada a schopnost zvládat negativní emoce.

Mám omezující přesvědčení o svém výkonu v práci, přátelství, vztahu s rodinou, zvycích, produktivitě - řekněte si, co chcete, a pravděpodobně jsem si o tom v hlavě vytvořil falešnou realitu.

Protože mi to v posledních měsících tak pomohlo, navyšuju to v roce 2022. Pozitivní, zdravé a psychicky v pořádku já dorazilo! Zde je několik způsobů, jak jsem pomocí myšlenkového reframingu zvládala své emoce a upravovala prožívanou samomluvu, a několik tipů, které můžete použít i vy, aby byl rok 2022 pro vás duševně nejzdravější:

Pište si deník

Můj terapeut mi doporučil, abych si deník věnovala výhradně na přerámování myšlenek. Řekla, že když mám opravdu negativní myšlenky, které jako by mnou prostupovaly - nebo i když se postupem času soustředím na drobné myšlenky, které se objevují během dne -, mám si je okamžitě zapsat. A neodsuzujte se. Pokud je vaše první myšlenka, že stojíte za houby a jste ten nejhorší člověk na světě, totéž! Jde o to, abyste si všimli, jak často vás tyto myšlenky napadají. Je logické, proč se cítíme sklesle nebo smutně, pokud si neustále říkáme, že ve skutečnosti stojíme za houby.

Na konci dne nebo týdne si pak projdu všechny myšlenky, které jsem si sestavil, a pracuji na tom, jak bych je přerámoval. A když se opravdu potřebuji na chvíli uklidnit a přeskupit, udělám to přímo tam, někdy v aplikaci Poznámky v telefonu. To pro mě změnilo pravidla hry. Pomalu začínám vidět vzorce ve svém myšlení a zjišťuji, jak se mi dařilo nechat tyto vtíravé myšlenky tak dlouho ovládat.

Několik příkladů myšlenek, které jsem přerámovala:

  • "Dneska vypadám tak ošklivě." →"Jsem opravdu pyšná na to, jak jsem se dnes učesala a nalíčila."
  • ".
  • "Nikdy nemám žádné dobré nápady."
  • "Ne, ne, ne. →"Dávám přednost nápadům a je to dovednost, na kterou jsem v práci pyšná." "Ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne.
  • "Jsem špatný zaměstnanec, protože jsem prošvihl termín."
  • "Jsem špatný zaměstnanec, protože jsem prošvihl termín."
  • "
  • "Nikdy se s nikým neseznámím, pokud nezhubnu."
  • "Nikdy se neseznámím s nikým, pokud nezhubnu."
  • "

Pokud vás jako první napadne, že stojíte za houby a jste ten nejhorší člověk na světě, totéž! Jde o to všimnout si, jak často vás tyto myšlenky napadají. Dává smysl, proč se cítíme sklesle nebo smutně, pokud si neustále říkáme, že ve skutečnosti stojíme za houby.

Zkuste přemýšlet stylem "hot-to-cool"

Když se vám zdá přerámování celé myšlenky poněkud skličující, doporučil mi můj terapeut myšlení "hot-to-cool". V podstatě místo toho, abyste přešli od "jsem nejhorší" k "jsem nejlepší", přejděte od "jsem nejhorší" k "pracuji na tom". Nemusíme se mít hned rádi, to chce čas. A i když se máte rádi, můžete se potácet a mít negativní myšlenky, možná dokonce často. Je bohužel lidské být na sebe přísní a přecházet do negativních myšlenek, když se chceme vyhnout pocitu, který se nám nelíbí, jako je žárlivost, smutek, strach nebo hněv. Proto jednoduše zchlaďte své myšlenky.

Několik dalších příkladů:

  • "Jsem špatný ve své práci."
  • "Jsem špatný ve své práci."
  • "Jsem špatný ve své práci."
  • "Jsem špatný ve své práci. →"Právě teď čelím několika novým výzvám." →"Nevím, co mám dělat.
  • "Vždycky budu svobodný."
  • "Vždycky budu svobodný."
  • "Vždycky budu svobodný."
  • "Vždycky budu svobodný. → "Být svobodný mi teď nepřipadá skvělé. Chtěl bych zapracovat na tom, abych se s někým seznámil."
  • "Chtěl bych se s někým seznámit.
  • "Jsem ošklivá."
  • "Jsem ošklivá."
  • "Jsem ošklivá."
  • "Jsem ošklivá."
  • "Jsem ošklivá. → "Každý má jiný vkus; to, koho považuji za přitažlivého já, není totéž jako to, koho považuje za přitažlivého někdo jiný. Z toho důvodu je vzhled tak subjektivní."
  • "Nikdy nebudu mít dost peněz, abych mohl pohodlně žít."
  • "

Je bohužel lidské být k sobě tvrdý a přecházet do negativních poloh, když se chceme vyhnout pocitu, který se nám nelíbí, například žárlivosti, smutku, strachu nebo hněvu.

Rozpoznejte, kdy vás ovládne vtíravá myšlenka

.

V okamžiku, kdy si začnete uvědomovat, že katastrofizujete nebo se zasekáváte ve smyčce omezujících přesvědčení, jednoduše to rozpoznejte. Všimněte si, jak se cítíte. Potí se vám dlaně? Jste napjatí? Je váš postoj shrbený? Cítíte změnu teploty? Jednak když vidíme, jak naše tělo přirozeně reaguje na stres, snáze pochopíme, jak a proč nám neprospívá. Když si během obzvlášť stresujícího dne všimnete, že se vám zablokovala čelist, a rozhýbete se, abyste se jí pokusili pomoci, dojde k okamžitému uvolnění.

Všimněte si, jaký je to pocit. Potí se vám dlaně? Napjali jste se? Je váš postoj shrbený? Cítíte změnu teploty?"

Je však také důležité rozpoznat myšlenku, abyste si mohli dopřát soucit. Můj terapeut mi neustále říká, abych se prostě zastavil a položil si ruku na srdce. Zapojit se do soucitu se sebou samým a do lásky. Připomeňte si, že je v pořádku cítit negativní emoce. Už jen tohle mi změnilo pravidla hry, a přitom je to tak jednoduché a lze to dělat kdykoli a kdekoli.

Zdroje: theeverygirl.com, Unsplash.com

2 Komentářů

Maja

Maja

před 4 dny

Nějak mám v tom guláš. Petr Novák je muž, nebo žena? Chápu, že to není podstatné, ale...

Reply
Maja

Maja

před 4 dny

Nějak mám v tom guláš. Petr Novák je muž, nebo žena? Chápu, že to není podstatné, ale...

Reply

Napište komentář

Články z dalších našich webů: