Jak podle terapeutů přežít svátky s dysfunkční rodinou?

Foto: Freepik

Jak podle terapeutů přežít svátky s dysfunkční rodinou?

Hádky sourozenců, rivalita sestřenic, rodičovské napětí, ten podivný strýc… lze s jistotou říci, že nikdo nemá rodinu nutně dokonalou. Dynamika každé rodiny je jedinečná a zvláštní, v dobrém i ve zlém. Když však tyto výstřednosti hrozí, že naruší večeři na Štědrý den, může to, co původně začalo jako komické hašteření, vyústit v plnohodnotný konflikt, který může každému zkazit tyto dny a také značně zatížit vaši duševní pohodu.

Vědět, jak se orientovat v dysfunkčních rodinných interakcích během různých příležitostí, je klíčem k zachování vašeho emocionálního zdraví a zajištění duševně zdravého prostředí. Odborníci na duševní zdraví sestavili tyto tipy, jak se připravit a zvládnout tyto situace. 

Psychicky se připravte

Příprava před svátky může být stejně důležitá jako účast na samotném dni. Když se psychicky připravíte, může vám to pomoci dostat se do správného bezpečného prostoru, abyste zvládli nepořádek nefunkčních rodinných událostí. Poradci doporučují dopřát si jakýkoli druh sebepéče, který vám osobně pomůže vyčistit hlavu od stresu. 

„Trocha mentální a emocionální přípravy může hodně pomoci,“ říká licencovaná terapeutka Lauren Dummit, LMFT, CSAT. "Udržujte svůj nervový systém regulovaný, abyste mohli klidně reagovat na stresující faktory, místo abyste reagovali impulzivně." Některé doporučené způsoby, jak se léčit, zahrnují meditaci, jógu, dechová cvičení, psaní deníku nebo dokonce akt tak jednoduchý, jako je perličková koupel. Nakonec udělejte cokoli, co vám pomůže dekompresi bezpečným a zdravým způsobem.

Nastavit hranice

Hranice jsou důležité v jakémkoli vztahu, ale především v rodině. Je důležité vyjádřit své pohodlí a omezit počet případů, kdy se zapojíte do situací, které jsou škodlivé pro vaše zdraví. Pokud se například necítíte dobře na diskuzi o určitém tématu, vyslovte své nepohodlí a stůjte pevně v hranicích, které si stanovíte. 

„Máte právo cítit se bezpečně a stejně tak i ostatní členové vaší rodiny,“ říká Dr. Savitri Dixon-Saxon, certifikovaná poradkyně a viceproboštka na College of Social and Behavioral Sciences Walden University. Dodává: „Pokud něčí chování kompromituje to, že pro vás, vašeho partnera, hosty nebo (zejména) vaše děti máte právo opustit jejich prostor nebo je požádat, aby opustili váš.“

Vytvořit strukturu

Komunikace plánů na velký den s členy rodiny může také vytvořit zdání struktury a organizace. Plánování a dodržování určitého harmonogramu, jako je čas konání akce, cestovní opatření (pokud je třeba je zařídit), jak dlouho akce potrvá a jakékoli další ubytování, které je třeba zajistit, může pomoci zlepšit den a vám pomůže cítit, že máte věci pod kontrolou. Jen se ujistěte, že „neplánujete příliš“, protože to pro vás může způsobit zbytečný stres. 

Vědět, kdy převzít kontrolu

Pokud jde o plánování, je důležité přijmout realitu, že nemusíte mít vše pod kontrolou po celou dobu, což je vlastně v naprostém pořádku. Mentální přijetí této pravdy může hrát obrovskou roli v tom, jak můžeme reagovat na určité situace. Mnozí poradci souhlasí s tím, že jediná věc, kterou máte pod kontrolou, je vaše chování a vaše reakce. Stejně tak nejste odpovědní za chování ostatních nebo jejich vlastní činy. Rozlišení této reality a pochopení tam, kde do toho všeho zapadáte, může být jedním z klíčových způsobů, jak si uchovat svůj vlastní vnitřní mír a necítit se poté provinile. 

Zaměřte se na svátky

I když to nemusí platit pro každého, svátky jsou časem radosti a rodinné chvíle. I přes dysfunkci může zaměření na období dávání posunout prioritu k něčemu, co všechny spojuje. Snažit se sloužit a věnovat svůj čas a energii nás může nejen zaměstnat, ale může nám to pomoci zapamatovat si, k čemu tyto svátky skutečně jsou. 

Vypracujte výstupní strategii

I když je důležité ukázat naši podporu rodině, někdy pro nás není držet se, duševně nejzdravější volbou. V dysfunkčních rodinách se často můžeme cítit v pasti a dokonce udušeni. V tomto případě nám vývoj a strategie, může pomoci uniknout z chaosu. Vymyslet si výmluvu, stanovit si limit, jak dlouho chcete zůstat a mít záložní plán, nám může pomoci zachovat hranice, které jsme si stanovili. 

Zdroje: womenworking.com, freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: