Jak se lépe vypořádat se změnou

Foto: Pixabay

Jak se lépe vypořádat se změnou

Změna je nevyhnutelnou součástí života, ale vědět to neznamená, že je se změnou snadné se vyrovnat. Hledání způsobů, jak přijmout a vyrovnat se s tím, může tyto přechody učinit hladšími a méně znepokojujícími. Tento článek pojednává o tom, proč je změna tak obtížná a co můžete udělat, abyste se lépe vypořádali se změnami.

Proč není snadné vypořádat se se změnou

Změna vyžaduje úpravy. Někdy to mohou být maličkosti, jako je nalezení nového způsobu, jak něco udělat, nebo přidání nového kroku do některé z vašich každodenních rutin. V jiných případech můžete zjistit, že změna významně naruší způsob, jakým žijete svůj život. To může v některých případech vyvolat stres nebo pocity úzkosti a deprese.

To neznamená, že změna je vždy špatná. Ale i dobré změny, ze kterých jste nadšení, mohou vyvolat stres. Věci možná nebyly dříve dokonalé, ale možná jste byli ve svém předchozím rovnovážném stavu spokojeni. Měli jste rutinu. Věděli jste, co můžete očekávat, takže vás neodradila překvapení ani nečekané výzvy. Jak dojde ke změně, vaše rutiny jsou narušeny. Najednou se musíte přizpůsobit, jak jste stále více vytlačováni ze své komfortní zóny. 

Stres, který tyto změny přinášejí, může být občas ohromující. A to může mít negativní dopad na vaši fyzickou i psychickou pohodu. Můžete se například setkat s příznaky, jako jsou:

  • úzkost,
  • změny chuti k jídlu,
  • deprese nebo smutek,
  • podrážděnost,
  • bolest svalů,
  • problémy se spánkem,
  • žaludeční nevolnost,
  • tenzní bolesti hlavy,
  • potíže se soustředěním.

Strategie, jak se s tím vším vyrovnat, vám mohou pomoci stát se odolnějšími vůči stresu a snáze se přizpůsobit změnám ve vašem životě. Možná nebudete schopni zastavit změny, ale můžete mít větší kontrolu nad tím, jak budete reagovat.

Shrnutí

Změna, ať už je pozitivní nebo negativní, může způsobit stres, který ovlivňuje vaši fyzickou i duševní pohodu. Někdy to může dokonce vést k nepříjemným příznakům, jako je úzkost, smutek a bolesti hlavy. To je důvod, proč se můžete přistihnout, že budete mít problémy i poté, co ve vašem životě dojde k pozitivní změně.

Tipy, jak se vypořádat se změnou

To, jak se vyrovnáte se svými změnami, může hrát roli ve vaší celkové duševní pohodě, včetně toho, jak se cítíte ve svém životě. Pokud se snažíte vyrovnat se změnou ve svém životě, možná ve vás zůstanou pocity negativity, hořkosti nebo lítosti nad výsledkem. 

Pokud máte tendenci být odolní vůči životním výzvám, můžete se odrazit a přizpůsobit se relativně snadno. Ale pokud máte tendenci více bojovat s přechody, možná budete potřebovat trochu pomoci navíc, abyste se dostali zpět na správnou cestu. Naštěstí existují kroky, které můžete podniknout při řešení změn, které vám tyto úpravy usnadní. 

Připravte se 

Ke změně často dochází, když ji nečekáte, takže hlídání budoucnosti a příprava sama sebe, alespoň psychicky, může být užitečné. Věnujte nějaký čas přemýšlení o událostech, které se stanou v budoucnu a které mohou vést ke změnám nebo narušení. Pokud například víte, že budete měnit zaměstnání, stěhovat se nebo pomáhat stárnoucímu rodiči, můžete nyní podniknout kroky, díky kterým budou tyto přechody méně stresující. Můžete například: 

  • Vytvořte si kontrolní seznamy věcí, které musíte udělat, než se událost stane.
  • Ušetřete peníze, abyste se vyhnuli finančnímu stresu v době přechodu. 
  • Promluvte si s odborníky na plánování kariéry nebo finančními odborníky o svých cílech.  
  • Diskutujte o tom, co se stane v případě nouze.
  • Udělejte si vědomá rozhodnutí o tom, co chcete ve svém životě změnit. 

Když jste to vy, kdo iniciuje změnu, je větší šance, že budete mít pocit, že máte větší kontrolu nad tím, co se stane. Často jsou to neočekávané změny ve vašem životě – ať už je to ztráta zaměstnání, rozvod nebo smrt milovaného člověka – které ve vás mohou zanechat pocit strachu a nejistoty, co se stane. Jedna věc, které byste se měli vyhnout, je spoléhat se na techniky vyhýbání, když jste konfrontováni se stresujícími změnami. Když používáte vyhýbání, snažíte se stresu vyhnout, místo abyste se s ním vypořádali.  

Zatímco vyhýbání se může někdy krátkodobě snížit stres, výzkum zjistil, že ve skutečnosti stres a úzkost z dlouhodobého hlediska zvyšuje. Například vás může vyhýbání vést k tomu, že zůstanete v práci, kterou nenávidíte, nebo ve vztahu, který vás činí nešťastnými, protože se bojíte vypořádat se se stresem spojeným s významnou změnou ve vašem životě. Vyhýbání se této změně však nevyhnutelně povede k dalšímu stresu a neštěstí. 

Připravit se a podniknout proaktivní kroky k řešení změn je lepší způsob, jak převzít kontrolu a cítit se zmocněni.

Změňte způsob myšlení

Způsob, jakým přemýšlíte o změně, hraje hlavní roli při určování toho, jak dobře se s ní vypořádáte. Automatické vzorce negativního myšlení mohou podkopat vaši schopnost soustředit se na to pozitivní. Když vás zaplaví negativní myšlenky, je náročnější věřit ve své schopnosti zvládat. 

Kognitivní přerámování je technika, která může lidem pomoci tyto negativní myšlenky změnit. Je to strategie, kterou můžete využít ve svém každodenním životě, abyste se na situace podívali realističtěji a nadějněji. Kognitivní přerámování je o posunu perspektivy, ze které se na situaci díváte. Pokud například změnu vnímáte jako něco, co narušuje rovnováhu vašeho života, je pravděpodobné, že pro vás bude mnohem náročnější zvládnout tuto změnu efektivně. 

Je více posilující změnit tuto perspektivu a zaměřit se více na své silné stránky a schopnosti přizpůsobit se. Tímto způsobem můžete vidět pozitiva, která ze situace vyplývají, nebo věřit ve vaši schopnost přežít a prosperovat díky změně. Zatímco kognitivní přerámování je něco, na čem můžete pracovat s pomocí terapeuta, je to také něco, co děláte, kdykoli si všimnete, že jste zachyceni ve vzorci negativního myšlení. 

Pokud se chcete posunout k pozitivnějšímu myšlení ohledně změny ve vašem životě: 

  • Všimněte si kognitivních zkreslení: Zapojujete se do vzorců, jako je katastrofické myšlení nebo myšlení typu všechno nebo nic, které zhoršují vaše myšlenky? 
  • Zvažte důkazy: Jak realistické jsou vaše myšlenky? Jaké důkazy zpochybňují vaše negativní myšlení? 
  • Buďte k sobě laskaví: Je vaše samomluva laskavá a soucitná? Jak si v této situaci můžete prokázat laskavost?

Shrnutí
Negativní vzorce myšlení znesnadňují vypořádání se se změnami. Pokud změníte své myšlení, abyste byli pozitivnější a nadějnější, můžete se cítit odolnější a schopnější.

Udržujte rutiny

Když se svět kolem vás mění, držet se určitého pocitu normálnosti může být užitečným způsobem, jak minimalizovat stres a najít pohodlí. Výzkum zjistil, že dodržování rutiny může lidem pomoci lépe zvládat příznaky stresu a úzkosti.  Jednoduché věci, jako je chození do postele a vstávání každé ráno ve stejnou dobu, vám mohou poskytnout pocit struktury, i když máte pocit, že jiné oblasti vašeho života jsou méně předvídatelné. 

Mezi další aktivity, které byste mohli chtít začlenit do své každodenní rutiny a které mohou pomoci vaší duševní pohodě v období přechodu, patří: 

  • získání pravidelné fyzické aktivity, 
  • jíst zdravá jídla,
  • dostatek odpočinku každou noc, 
  • vytváření realistických denních cílů, 
  • vyhraďte si chvíle pro relaxační techniky, jako je všímavost nebo hluboké dýchání.

Rutina, která vám vyhovuje, závisí na vaší vlastní situaci a potřebách. Přemýšlejte o zvycích a každodenních činnostech, které vám přinášejí pohodlí a klid, a pokuste se některé z nich zapracovat do svého dne, i když se ve svém životě potýkáte s těžkými nebo dramatickými změnami.

Najděte sociální podporu

Sociální podpora je nezbytná pro duševní pohodu, to může platit zejména při řešení změn. Přátelé, blízcí a další sociální vazby vám mohou poskytnout podporu různými způsoby, když se vyrovnáváte se změnami ve svém životě. 5 způsobů, jak je můžete využít, zahrnují:

  • Emocionální podpora: přátelé a blízcí mohou naslouchat a poskytovat empatii a útěchu.
  • Povzbuzení: váš systém sociální podpory vás také může povzbudit k úspěchu, když čelíte nějaké výzvě.
  • Informace: sociální kontakty mohou být také skvělým způsobem, jak se naučit věci a získat informace, které byste mohli potřebovat, když uděláte změnu ve svém životě.
  • Hmatatelná podpora: někdy změny přinášejí potřebu skutečné fyzické pomoci s určitými úkoly. Můžete například potřebovat někoho, kdo vám přinese jídlo, když jste nemocní, nebo vás vozí na schůzky. 

Výzkum ukázal, že intervence sociální podpory mohou být užitečné pro lidi, kteří se ve svém životě vyrovnávají se změnami souvisejícími se zdravím. Podle jedné studie skupinová setkání a telefonáty pomáhají lidem cítit se po těžké diagnóze méně osamělí a izolovaní. Tyto intervence také podporovaly zdravotní chování, jako je cvičení a užívání léků, a byly spojeny se zlepšením míry přežití.

Je důležité si uvědomit, že ostatní lidé nemusí být schopni rozpoznat vaši potřebu konkrétního typu podpory. V mnoha případech je žádost o podporu, kterou potřebujete, skvělým způsobem, jak a kde začít. Můžete například zavolat kamarádovi a zeptat se ho, zda má čas si promluvit o tom, co prožíváte. Nebo se můžete zeptat někoho blízkého, zda je ochoten vám pomoci se stěhováním nebo vás odvézt na schůzku. Být konkrétní a přímý požadavek může pomoci zajistit, že dostanete pomoc, kterou potřebujete.

Péče o sebe

Kromě toho, že se psychicky připravujete na výzvy spojené se změnou, je také nezbytné mít jistotu, že se o sebe v přechodném období fyzicky staráte. Když se věci mění, možná zjistíte, že zanedbáváte mnoho ze svých základních potřeb.  

Stresující události se často zdají mnohem horší, když jste vyčerpaní nebo hladoví, takže když si uděláte nějaký čas, abyste se postarali o své základní potřeby tím, že sníte zdravé jídlo, nebo si odpočinete, můžete do svého života vrátit určitý pocit rovnováhy.

Kdy získat pomoc

V některých případech se u lidí může rozvinout porucha přizpůsobení po obtížné nebo stresující změně. Tyto stavy jsou poznamenány prožíváním emocionálních a behaviorálních symptomů, které vytvářejí významné narušení v životě člověka, včetně vztahů, práce a školy. 

Pokud máte potíže se změnou, promluvte si se svým poskytovatelem zdravotní péče nebo odborníkem na duševní zdraví. Mohou doporučit léčbu, která může pomoci. V některých případech může psychoterapie, léky nebo kombinace těchto dvou pomoci vypořádat se s příznaky stresu způsobené změnami ve vašem životě.

Zdroje: pixabay.com, verywellmind.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: