Jak se stát digitálním minimalistou

Foto: Pixabay

Jak se stát digitálním minimalistou

Ráno vstanete, vezmete do ruky svůj smartphone a vypnete budík. Najednou si uvědomíte, že už půl hodiny ležíte v posteli s telefonem v ruce a projíždíte všechny sociální sítě.

Rychle vstanete a ve spěchu do práce sotva vypijete kafe, ale ještě se podíváte v kolik vám jede autobus nebo jaká je dopravní situace a skončíte opět u nového storíčka oblíbeného influencera. Nestíhám, doběhnete bus nebo stojíte v zácpě, opět berete do ruky svůj telefon, nové zprávy whatsApp, messenger a skončíte opět na jedné z vašich oblíbených sociálních sítí. 

Znáte to?

Je až neuvěřitelné, kolik našeho volného času trávíme na telefonech, tabletech nebo noteboocích. Cítíme se připoutáni k lidem žijících v našich smartphonech a ve strachu že nám něco uteče, neustále kontrolujeme své sociální sítě.

Schválně, zkuste si upřímně odpovědět:

  • Kolikrát během dne otevřete aplikace sociálních sítí?
  • Kolikrát denně rozsvítíte displej svého smartphonu, jen pro kontrolu, zda náhodou nemáte nějaké nové zprávy nebo jiné notifikace? 

 

6 tipů, jak se stát digitálním minimalistou

Digitální detox nemusí vůbec znamenat komplet vypnout veškerou technologii.  Pro duševní pohodu stačí své zvyky či zlozvyky omezit. Osobně se o digitální minimalismus pokouším a musím říct, že začátky nejsou jednoduché. Dnes už nekontroluji telefon v přítomnosti přátel, nedokumentuji každou akci s nutností postu na sociální sítě a doma se dokážeme kouknout i na film bez držení mobilu v ruce. 

1) Odložte telefon a zapomeňte na něj

Zkuste telefon nebo tablet přepnout do režimu „letadlo“. Pokud se na to necítíte nebo vám situace nedovoluje, nechte jej alespoň v jiné místnosti.

Můžete to zkusit o víkendu, ve všední dny až přijdete domů z práce nebo úplně v nejlepším případě na rodinné dovolené.

Osobně jsem ještě do režimu letadla nedošla. Člověk nikdy neví, co se může stát a pro blízké chci být dostupná. Ale když jsem doma s rodinou, nechávám telefon na poličce v kuchyni. Zmizelo neustálé přetahování se o pozornost a doma je větší klid.

 

2) Vypněte notifikace

Vypnutím neustálých upozornění snížíte duševní stres. Řeknete si, že je to třeba hloupost, ale jak rychle reagujete na nově přijaté notifikace ve svém zařízení nebo jak se cítíte, když zrovna k telefonu nemůžete a víte, že novou notifikaci máte? Samozřejmě nemluvíme o době, kdy jsme v práci a mobil, tablet nebo notebook k práci potřebujeme.

Naplánujte si čas, ve kterém budete kontrolovat technologii, například jen během polední přestávky nebo když zrovna vaše dítě spí.

 

3) Telefon není budík

Pokud první věcí, po které ráno sáhnete je telefon, přerušte svůj zvyk a zainvestujte do budíku. První hodinu po probuzení se telefonu nedotýkejte. Pokud se vám však hodina zdá dlouho, začněte například s 15 minutami a postupně minuty navyšujte.

 

4) Večerka pro smartphone

Zjistíte-li, že před spaním rolujete po displeji svého smartphonu hodinu či dvě, nastavte si čas vypnutí. Po 21. hodině zařízení dejte do zásuvky, kde zůstane do té doby, dokud nebudete připraveni druhý den odejít do práce.

 

5) Vytvořte si zóny bez technologií

Určete si pravidla pro členy domácnosti nebo návštěvy a dodržujte je. Například nedávejte telefon na stůl, nevytahujte jej z kapsy nebo kabelky, když se setkáte s přáteli. Pokud máte rodinné filmové večery nepoužívejte tele ani tablet. Začátek bude jistě boj, ale postupem času to jistě všichni oceníte.

 

6) Mini-detox během dne

Každý den si věnujte hodinu „svého času“. Přepněte mobil do režimu „nerušit“ a běžte na procházku, zaběhat si nebo si doma zacvičte. Dopřejte si nový časopis, knihu nebo si pusťte oblíbený podcast (samozřejmě s telefonem v režimu letadlo). Dopřejte si relax ve vaně s vaší oblíbenou hudbou přes reproduktor bluetooth a telefon tak může zůstat v jiné místnosti.

 

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv způsob omezit čas na internetu nebo sociálních sítích, věřte, že vašemu duševnímu zdraví to prospěje. Říká se, že budete šťastnější, klidnější, pozornější, kreativnější, a hlavně budete mít více volného času, který můžete plnohodnotně strávit se svou rodinou nebo přáteli.

 

Zdroje: Healtline.com, pixabay.com

 

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: