Jak se vypořádat s úzkostí v práci

Foto: Unsplash

Jak se vypořádat s úzkostí v práci

Ne každý je schopen efektivně zvládat svou úzkost v práci. Mnoho lidí se při snaze dokončit svou práci potýká s nadměrnými obavami z různých každodenních problémů souvisejících s prací nebo osobním životem.

Tento typ úzkosti je obvykle nepřiměřený situaci a může být vysilující. Často také vede k fyzickým symptomům, jako je únava a svalové napětí, které mohou způsobit problémy ve vašem profesním a osobním životě.

Tento článek nabídne tipy, které vám pomohou naučit se, jak se vypořádat s úzkostí na pracovišti, a diskutovat o běžných příčinách a příznacích.

Co je to úzkost na pracovišti?

Úzkost na pracovišti zahrnuje pocit stresu, nervozity, neklidu nebo napětí kvůli práci, což může zahrnovat úzkost z pracovního výkonu, interakce se spolupracovníky nebo dokonce mluvení na veřejnosti. Úzkost na pracovišti je běžná – asi 40 % Američanů uvádí, že se během pracovního dne cítí ve stresu. 

I když trocha stresu z práce je normální, nadměrná úzkost může negativně ovlivnit vaše celkové zdraví a pohodu a způsobit problémy v osobním i pracovním životě, pokud se s tím nedokážete vypořádat.

Příznaky a symptomy

Lidé s úzkostí na pracovišti se mohou obávat:

  • jízda do práce,
  • finanční problémy,
  • interakce s kolegy,
  • účast na schůzkách,
  • hodnocení výkonu,
  • poskytování prezentací,
  • dodržování termínů,
  • další úkoly související s prací.

Tyto obavy se mohou promítnout do následujících problémů v práci (mimo jiné):

  • nedodržení termínů,
  • zapomnětlivost,
  • neschopnost se soustředit,
  • neschopnost zaměřit se na sebe,
  • ztráta produktivity,
  • přelévání problémů do rodinného života,
  • somatické (tělesné) problémy jako napětí, bolesti hlavy, pocit tlaku, závratě a žaludeční nevolnost.

Úzkost na pracovišti vám může způsobit starosti s mnoha problémy, od každodenního dojíždění až po interakce s kolegy. Pokud se neřeší, může způsobit problémy v práci i doma.

Co způsobuje úzkost na pracovišti?

V práci můžete pociťovat úzkost z různých důvodů. Ty mohou přímo souviset s vaší prací, zejména pokud: 

  • Zažíváte mezilidské konflikty se svými spolupracovníky.
  • Nemáte pocit, že máte možnost kontrolovat svou práci.
  • Nedostatek jistoty zaměstnání.
  • Často čelíte příliš krátkým lhůtám.
  • Pravidelně míváte dny, které jsou nepředvídatelné.
  • Pracujte ve zvláště rychlém a konkurenčním prostředí.
  • Pracujte na každodenních úkolech, které jsou příliš obtížné nebo nejednoznačné.

Úzkost na pracovišti může také nastat v důsledku něčích individuálních vlastností nebo okolností. Například můžete pociťovat úzkost v práci, pokud: 

  • Jste rozptýleni jinými starostmi, jako jsou problémy doma.
  • Necítíte se motivováni k dosažení svých cílů v práci.
  • Máte pocit, že vám chybí dovednosti nebo znalosti potřebné k výkonu vaší práce.
  • Trpíte úzkostnou poruchou nebo jiným duševním onemocněním.
  • Máte potíže s porozuměním a řízením svých emocí.

Úzkost na pracovišti může nastat, protože vaše práce je obzvláště stresující nebo se s ní těžko vyrovnává nebo se může objevit kvůli osobním okolnostem.

Tipy pro zvládnutí

Vyrovnat se s úzkostí v práci je možné. Níže uvádíme několik tipů, které vám pomohou zvládnout úzkost v práci.

Promluvte si se svým manažerem

Ne každému to dělá dobře, ale může vám pomoci, když si o své úzkosti promluvíte se svým manažerem nebo nadřízeným. Mohou vám nabídnout východisko, které vám pomůže dělat vaši práci efektivněji.

Někteří lidé možná nebudou chtít sdělit své obavy svému nadřízenému nebo personálnímu oddělení ze strachu, že budou vypadat slabí nebo neochotní pracovat, přijít o povýšení nebo to mít ve svém trvalém záznamu. I když jsou tyto obavy na místě, je důležité znát svá práva: nemůžete být legálně diskriminováni kvůli své úzkosti. 

Řekněte to spolupracovníkovi

Pokud řeknete důvěryhodnému spolupracovníkovi, jak se cítíte, může vám pomoci udržet vás na správné cestě. Mít v práci někoho, kdo ví, čím procházíte, vám může pomoci cítit se více sociálně podporováni, což by mohlo snížit vaši hladinu stresu.

Pracujte v rámci svých limitů

Poznejte své limity a naučte se s nimi pracovat. To může znamenat:

  • Soustředit se na jeden úkol najednou a nemyslet dopředu na vše, co je potřeba udělat.
  • Spolupráce se svým nadřízeným na stanovení priorit svých úkolů, abyste věděli, co je třeba udělat a co může počkat do zítřka nebo příštího týdne.
  • Poslouchejte hudbu v práci, pokud vám to dovolí a pokud vám to pomůže se vyrovnat.
  • Stanovení malých a častých termínů, abyste se mohli soustředit a na správné cestě.
  • Vyhraďte si během dne 5 minut na krátkou řízenou meditaci.
  • Udělejte si volno na dobití, když potřebujete.
  • Procházka během oběda nebo přestávky.

Používejte rychlé strategie zvládání

Kromě řešení větších problémů, které přispívají k vaší úzkosti související s prací, může být také užitečné praktikovat rychle fungující strategie zvládání, které můžete použít ve chvílích, kdy začnete pociťovat zvláštní úzkost. Tyto okamžité strategie mohou zahrnovat:

  • Jít na pár minut ven.
  • Poslech uklidňující písně.
  • Nácvik krátkého dechového cvičení.
  • Udělejte si krátkou přestávku na chat s kolegou.
  • Zkuste vizualizaci.
  • Sledování vtipného videa.

Uzemnění je další technika, která může pomoci pozitivně posunout vaši pozornost v daném okamžiku. Uzemnění zahrnuje použití vašich smyslů k propojení s vaším fyzickým okolím. To může zahrnovat:

  • Držte se horkého šálku čaje nebo studené sklenice vody.
  • Poslouchejte zvuky, které vás uklidňují.
  • Všímejte si konkrétních věcí, které můžete vidět ve svém okolí.
  • Čichání svíčky, parfému nebo esenciálního oleje.
  • Ochutnávka jídla se silnou chutí, jako je citron nebo limetka.

Strategie rychlého zvládání, jako je dýchání, vizualizace nebo uzemnění, mohou přesunout vaši pozornost od stresu a pomoci vám cítit se klidněji ve chvílích intenzivní úzkosti.

Procvičujte si dobré zdravotní návyky

I když úzkost může způsobit nespavost, snažte se co nejlépe dodržovat pravidelný cyklus spánku/bdění. Jste-li citliví na kofein, omezte jeho konzumaci odpoledne a večer, kdy je nejpravděpodobnější, že naruší váš noční spánek. Kromě dostatečného spánku doplňte své tělo potravinami bohatými na živiny a pravidelný pohyb vám také pomůže zvládat stres.

Když se s úzkostí stále nemůžete vyrovnat

Stále zjišťujete, že v práci nezvládáte úzkosti? Pokud ano, máte další možnosti, jak získat pomoc.

Vaší první možností je vyhledat léčbu u odborníka na duševní zdraví. Pokud máte jen mlhavou představu, že něco není v pořádku, ale nenavštívili jste lékaře, možná je teď ten správný čas.

Získání diagnózy a léčby – jako je osobní nebo online terapie nebo léky – by mělo být vždy vaším prvním krokem, pokud vám těžká úzkost zasahuje do života, včetně vaší schopnosti pracovat. Získání diagnózy může také pomoci, pokud uvažujete o žádosti o invalidní dávky. 

Shrnutí

Pocit úzkosti v práci může být častým a rušivým problémem. Může k tomu dojít z mnoha důvodů, jako je stresující zaměstnání, problémy doma nebo dokonce úzkostná porucha. Může to ovlivnit váš pracovní výkon, ztížit dodržování termínů a soustředit se na úkoly a může to způsobit problémy s přeléváním úzkosti do jiných oblastí vašeho života. 

Zdroje: verywellmind.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: