Foto: Unsplash

Káva a hubnutí? Nový výzkum odhalil, že káva může pomoci porazit břišní tuk

Zajímavost: kávu objevil v roce 1500 pastevec koz. Méně zábavný fakt: při psaní tohoto článku jsem si na košili elegantně udělal skvrnu od kávy.

Možná však máme dobré zprávy týkající se kávy. Vědci naznačují, že káva může hrát roli při hubnutí.

Co je to hnědý tuk? Podle nové studie, kterou zveřejnil časopis Scientific Reports, je kofein spojen s úbytkem hmotnosti a snížením rizika cukrovky 2. typu. Je to proto, že tento stimulant podporuje tvorbu "hnědého tuku", jinak známého jako "dobrý tuk".

Na rozdíl od "bílých" tukových buněk, v nichž se ukládají pouze jednotlivé olejové kapičky, hnědé tukové buňky ukládají více olejových kapiček, vytvářejí teplo a spalují kalorie. Tento typ tukové tkáně (hnědý tuk) slouží k udržení tělesné teploty v chladných podmínkách, protože má více mitochondrií ("motorů", které spalují kalorie a produkují teplo) než bílý tuk.

U dospělého člověka ubývá dobrého tuku s věkem. Děti ho mají mnohem více, aby si vytvořily teplo v ramenou a na krku, protože nemají schopnost se třást.

Rozdílnost tkání zaujala vědce, protože mechanismus "spalování paliva" v hnědém tuku umožňuje tělu využívat pro energii vlastní materiály - na rozdíl od vnějších zdrojů.

Jak káva stimuluje tvorbu hnědého tuku? Výše zmíněná studie uvádí, že kofein podporuje produkci energie proto, že zvyšuje expresi určitých proteinů zodpovědných za tvorbu mitochondrií. Zlepšuje také tvary těchto "energetických" struktur v tukových buňkách, čímž způsobuje jejich efektivnější spalování kalorií.

Jediný šálek kávy totiž nastartuje tvorbu tepla spojeného s hnědým tukem. Kofein výrazně zvyšuje teplotu hnědého tuku nad klíčními kostmi, což vysvětluje ten hřejivý pocit, který obvykle máme po každodenním ranním šálku.

Kolik byste měli vypít? Podle Dr. Davida Aguse, známého autora a odborníka na rakovinu, může být prospěšné vypít až tři šálky kávy denně, ale ne více. Doporučuje však, abyste si tyto tři šálky (nebo méně) dali nejpozději ve 13:00 nebo 14:00, protože kofein má tendenci se v těle udržet až 6 hodin. Proto může pití kávy příliš pozdě během dne negativně ovlivnit kvalitu vašeho spánku.

Zdroje: https://www.nature.com/articles/s41598-019-45540-1 https://www.scientificamerican.com/article/supercharging-brown-fat-to-battle-obesity/?redirect=1 https://www.forbes.com/sites/brucelee/2019/06/25/can-coffee-really-help-you-burn-fat-what-this-study-said/#70e338e4c0e1

Zdroje: womenworking.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář