Foto: Freepik

Meditace, aneb jak zklidnit mysl i ducha

Co je vůbec meditace?
Meditace je účinnou terapií, která nám pomáhá nejen v soustředění, ale i v uvolnění stresu a napětí z dnešního hektického dění okolo, relaxace a odpočinku mysli a ducha.
Hlava na pár minut či hodin vypíná, myšlenky odplouvají ven a my se soustředíme pouze na výdech a nádech i na pozvolné uvolňování svalů od konečků prstů až po šíji.
Nejedna lékařská studie ukazuje pozitivní výsledky dlouhodobě ovlivňující kvalitu našeho života.
Zároveň je meditace i nedílnou součástí leckterého náboženství, nejčastěji se objevuje v buddhismu, kde slouží jako modlitba a je hlavním pilířem Buddhových nauk.
Slouží zde také k odstranění negativních a zmatených myšlenek, které transformuje v kladné vlastnosti, například vnitřní síla, radost či empatie.

Dokonalá meditace 
Asi Vás zklamu, ale návod na dokonalou meditaci zkrátka neexistuje, každému vyhovuje jiný druh, na které se v následujícím odstavci podíváme.
Na začátek nutno zmínit, že každý způsob meditace se zaměřuje na něco jiného a my si právě teď představíme sedm typů, ze kterých si můžete vybrat ten Váš.

1. Mindfulness meditace
Mysl se soustředí pouze na přítomnost, na to, co se děje právě teď, co děláme, co cítíme, co je okolo nás a jak to na nás působí.
Ideální je klidné tiché prostředí a během soustředění mít zavřené oči.
Výsledkem tohoto způsobu je lepší činnost mozku, jelikož se zaměřuje na prefrontální kortex, který ovlivňuje naše rozhodování, paměť a pozornost.

2. Řízená meditace
Také jinak řečeno vizualizovaná meditace.
Ve své mysli si vybavíme či vytvoříme místo, na kterém se cítíme v klidu a bezpečí a zde po několik následujících minut zůstáváme.
Řízená se jí říká pro to, protože dost často bývá vedena lektorem či učitelem, který nám pomáhá na klidném místě setrvat.

3. Transcedentální meditace
Spočívá v opakování jednoduché mantry, která nám navozuje pozitivní energii, provozuje se po dobu zhruba 20 minut, nejlépe se zavřenýma očima pro dosažení maximálního uvolnění.

4. Vipassaná meditace
Tento způsob soudě dle cizího názvu pochází z Indie a je přibližně 2 500 let stará.
Je pro zkušenější a vychází ze sebepozorování, čili zkoumání vlastního těla a mysli.

5. Mettá meditace
Zde se učíme laskavosti k sobě samotným i k druhým lidem za pomocí pronášení pozitivních vět, které posíláme nám i našim blízkým.
Tuto pozitivní energii vysíláme z vybavené události naší mysli, kde se cítíme šťastně a milováni.

6. Čakry
Čakry v našem těle se pojí s naší vnitřní energií a s jejími centry a spouštěči.
Existuje zde 7 čaker, které jsou přiřazeny různým částem našeho těla. Spolu s nimi se pojí i barvy samotných čaker.
Posilováním čaker posilujeme i naše psychické a fyzické zdraví.
Tím dosáhneme pouze naší představivostí. Představte si právě ony čakry i s jejich barvami.

7. Jóga
Je pro naše tělo přínosná v mnoha směrech. Slouží ke zvýšení naší pružnosti, ohebnosti a spokojenosti. 
Jedná se o soustavu několika složitých i méně složitých pozic.
Lze ji praktikovat v jakoukoliv ranní dobu, avšak nejvíce naplněni pozitivní energií budeme hned ráno.

Přínosy meditace
Zbavuje stresu
Je těžké zůstat klidným v této hektické době, nemluvě o stálé koronavirové situaci, proto je dobré si na několik minut denně zameditovat a Vaše negativní myšlenky odejdou ruku v ruce se stresem a přebytečným napětím.
Technika uvolnění závisí především na soustředěnosti naší mysli pouze na jednu věc a tou je pravidelné dýchání v doprovodu s nějakou Vámi zvolenou meditační technikou.

Sebeláska a sebepřijetí
Pár minut se sebou samým Vás zaručeně naučí se sebou více vyrovnat a začít se milovat (protože to byste rozhodně měli!).
Udělejte si proto chvilku času, kdy se ponoříte do Vašeho nejhlubšího Já, poznávejte se, objevujte zákoutí Vaší mysli a dopřejte Vašemu tělu úlevu, protože si to zaslouží.

Kvalitní spánek
Díky navozenému klidu a maximálnímu uvolnění se naše tělo zrelaxuje natolik, že se nám poté s čistou hlavou klidněji spí.

Závěr
Meditace je úžasným pomocníkem v každodenním životě nejen vystresovaných jedinců a lze ji praktikovat kdykoliv.
Doufáme, že i Vám se kouzlo meditace dostane s naším návodem pod kůži, jistě si ji zamilujete.


Zdroje: calmio.cz, idnes.cz, codeoflife.cz, lidoll.cz, freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář