Musí být dieta vždy utrpení? Zdravé stravování pro začátečníky!

Foto: Freepik

Musí být dieta vždy utrpení? Zdravé stravování pro začátečníky!

Jak se vlastně kvalitně stravovat?

Když to vezmeme laicky, tak se naše potrava dělí na bílkoviny, tuky a sacharidy.

Bílkoviny

Bílkoviny, neboli proteiny jsou přírodní látky, které plní například stavební funkci. Jednoduše řečeno nám pomáhají budovat svalovou hmotu.

Př: Kuřecí maso, ryby, mléčné výrobky,...

Tuky

Když se řekne tuk, všichni se zhrozí, že je to zlo. Přečtěte si jednoduchý a laický popis tuků. 

Tuky jsou látky, které jsou ideálním zdrojem energie a díky tukům se mnohdy můžeme cítit, že jsme nasycení. To se při dodržování nějakého jídelníčku může rozhodně hodit.

Př: Avokádo, máslo, olej,..

Sacharidy

Rozdělení sacharidů si můžeme nechat zase na příště. Ve zkratce jsou sacharidy rychlým zdrojem energie. Jednoduché sacharidy (cukry) jsou obsaženy například v ovoci. Když se cítíme unavení, mnohdy nám místo kávy může pomoct například kousek banánu, či jablka.

Př: Brambory, rýže, zelenina, ovoce,.

 

Důležitá připomínka: Losos obsahuje bílkoviny. To není tak úplná pravda. Každá potravina obsahuje i ostatní látky. Co to pro nás znamená? Losos obsahuje bílkoviny, tuky, i sacharidy,.. Největší obsah ale mají bílkoviny. V různých kalorických tabulkách na internetu je možné si alespoň částečně hodnoty hlídat.

 

Při jakémkoliv stravování nezapomínejte na své zdraví! Mrkněte na článek, kde mluvím více o udržování fyzického, i psychického zdraví: https://interesting.cz/jak-si-udrzet-zdravi-a-optimismus-pres-cely-rok

 

Bílkoviny, tuky i sacharidy bychom měli mít zahrnuté ve svém každodenním jídelníčku. Existuje spousta druhů diet, jako je například keto dieta, kde velkou část jídelníčku tvoří pouze tuky a bílkoviny. Pojďme se ale pobavit, jak se zamyslet nad svou stravou, jako úplní začátečníci.

Já osobně doporučuji konzumovat v rozpětí od 1800 kcal - 3000 kcal, dle Vaší fyzické námahy. Normální denní příjem dospělého by měl být 2000 kcal, takže tím, že budete dodržovat například 1900 kcal se můžete postupně dostat na Vaši vysněnou váhu. O všem se ale doporučuji poradit s lékařem, či výživovým poradcem.

 

  1. Nahrazujte - Proč si dávat bílý jogurt, který má velké množství tuků, když si mohu dát řecký jogurt, který má úplně jiné hodnoty. Zkuste vyměnit colu, za colu zero, píjte více vody a snažte se konzumovat kvalitní potraviny.
  2. Začněte se zajímat - Začněte si zjišťovat hodnoty různých jídel, abyste si dle toho potom mohli alespoň částečně svůj jídelníček držet.
  3. Běžte na procházku se psem, či manželem - I běžná procházka 2x týdně může být pro Vaše tělo velká změna a jistě Vám s hubnutím pomůže.
  4. Spěte minimálně 6 hodin - 6 hodin spánku je opravdu minimum. Já osobně doporučuji spát 7 - 9 hodin, dle náročnosti Vašeho programu a podle toho, jak to cítíte.
  5. Zkuste čekankový sirup - Čekankový sirup je skvělá náhražka cukru. Cukr obecně určitě nevynechávejte, ale zkuste si do Vašeho oblíbeného jogurtu dát místo marmelády trochu čekankového sirupu a uvidíte, že se do něj zamilujete.
  6. Vyhýbejte se většímu množství sacharidů - Sacharidy/cukry jsou obsaženy například ve slazených nápojích a alkoholu. Zkuste jednou za čas vyměnit slazený nápoj za vodu a postupně si na ni třeba zkuste navyknout.

 

Moudro: Nezapomeňte, že vše ve velké míře škodí. Kdybyste jedli jenom zeleninu, nebylo by to pro Vaše tělo to pravé. Kdybyste jedli pouze koblihy a dorty, tak by to pro Vaše tělo také zdravé nebylo. Je to o tom najít mezi tím vším rovnováhu.
 

Zdroje: pexels.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: