Nejčastější potravinové intolerance

Foto: Freepik

Nejčastější potravinové intolerance

Termín „potravinová hypersenzitivita“ se vztahuje jak na potravinové alergie, tak na potravinové intolerance. Potravinová intolerance není totéž jako potravinová alergie, i když některé příznaky mohou být podobné. Ve skutečnosti může být obtížné odlišit potravinové alergie a potravinové intolerance, a proto je důležité promluvit si se svým lékařem, pokud máte podezření, že byste mohli mít intoleranci. Když trpíte potravinovou intolerancí, příznaky obvykle začnou během několika hodin po konzumaci jídla. Příznaky mohou být ale také opožděny až o 48 hodin a trvají hodiny nebo dokonce dny, takže je obzvláště obtížné určit potravinu, která vyvolala reakci.

I když se příznaky potravinové intolerance liší, nejčastěji postihují trávicí systém, kůži a dýchací systém.

Mezi běžné příznaky patří

  • Průjem
  • Nadýmání
  • Vyrážky
  • Bolesti hlavy
  • Nevolnost
  • Únava
  • Břišní bolest
  • Rýma
  • Reflux jícnu
  • Zčervenání kůže

Nejčastější intolerance

1. Mléko

Laktóza je cukr, který se nachází v mléce a mléčných výrobcích. V těle je štěpen enzymem zvaným laktáza, který je nezbytný pro správné trávení a vstřebávání laktózy. Laktózová intolerance je způsobena nedostatkem enzymů laktázy, což způsobuje neschopnost trávit laktózu a má za následek zažívací potíže. Příznaky intolerance:

  • Bolesti břicha
  • Nadýmání
  • Průjem
  • Nevolnost

Nesnášenlivost laktózy je dosti častá. Ve skutečnosti se odhaduje, že 65 % světové populace má potíže s trávením laktózy. Intoleranci lze diagnostikovat několika způsoby, včetně testu tolerance laktózy, dechového testu laktózy nebo testu PH stolice. Pokud si myslíte, že můžete mít intoleranci na laktózu, vyhněte se mléčným výrobkům. Zralé sýry a fermentované produkty, jako je kefír, mohou být pro osoby s intolerancí laktózy snáze tolerovatelné, protože obsahují méně laktózy než jiné mléčné výrobky.

2. Lepek

Lepek je obecný název pro bílkoviny nacházející se v pšenici, ječmeni, žitu apod. S lepkem souvisí několik stavů, včetně celiakie, neceliakální citlivosti na lepek a alergie na pšenici. Celiakie zahrnuje imunitní odpověď, a proto je klasifikována jako autoimunitní onemocnění. Když jsou lidé s celiakií vystaveni působení lepku, imunitní systém napadne tenké střevo a může způsobit vážné poškození trávicího systému. Alergie na pšenici je často zaměňována s celiakií kvůli podobným příznakům. Liší se tím, že alergie na pšenici vytváří alergii produkující protilátku proti proteinům v pšenici, zatímco celiakie je způsobena abnormální imunitní reakcí zejména na lepek. Mnoho lidí však pociťuje nepříjemné příznaky i při negativním testu na celiakii nebo alergii na pšenici. Toto je známé jako neceliakální citlivost na lepek, mírnější forma intolerance lepku, která podle odhadů postihuje 0,5 až 13 % populace.

Příznaky neceliakální citlivosti na lepek jsou podobné jako u celiakie a zahrnují:

  • Nadýmání
  • Bolesti břicha
  • Průjem nebo zácpu
  • Bolesti hlavy
  • Únavu
  • Bolest kloubů
  • Vyrážku
  • Depresi nebo úzkost
  • Anémii

Jak celiakie, tak neceliakální citlivost na lepek se řeší bezlepkovou dietou. Zahrnuje dodržování diety bez potravin a produktů, které obsahují lepek.

3. Kofein

Kofein je hořká chemikálie, která se nachází v široké škále nápojů, včetně kávy, sody, čaje a energetických nápojů. Je to stimulant, což znamená, že snižuje únavu a zvyšuje bdělost. Činí tak blokováním receptorů pro adenosin, neurotransmiter, který reguluje cyklus spánku a bdění a způsobuje ospalost. Většina dospělých může bezpečně konzumovat až 400 mg kofeinu denně bez jakýchkoli vedlejších účinků. To je množství kofeinu asi ve čtyřech šálcích kávy. Někteří lidé jsou však na kofein citlivější a reakce se u nich objevují i ​​po konzumaci malého množství. Tato přecitlivělost na kofein je spojena s genetikou a také se sníženou schopností metabolizovat a vylučovat kofein. Citlivost na kofein je jiná než alergie na kofein.

Lidé s přecitlivělostí na kofein mohou po konzumaci i malého množství kofeinu zaznamenat následující příznaky:

  • Rychlý tlukot srdce
  • Úzkost
  • Nervozita
  • Nespavost
  • Neklid

Lidé s citlivostí na kofein by měli minimalizovat svůj příjem tím, že se budou vyhýbat potravinám a nápojům obsahujícím kofein, včetně kávy, sody, energetických nápojů, čaje a čokolády.

4. Salicyláty

Salicyláty jsou přírodní chemikálie, které jsou produkovány rostlinami jako obrana proti environmentálním stresorům, jako je hmyz a nemoci. Salicyláty mají protizánětlivé vlastnosti. Ve skutečnosti bylo prokázáno, že potraviny bohaté na tyto sloučeniny chrání před určitými nemocemi, jako je rakovina tlustého střeva a konečníku. Tyto přírodní chemikálie se nacházejí v široké škále potravin, včetně ovoce, zeleniny, čajů, kávy, koření, ořechů a medu. Kromě toho, že jsou přirozenou součástí mnoha potravin, salicyláty se často používají jako konzervační látky a lze je nalézt v lécích. Zatímco nadměrné množství salicylátů může způsobit zdravotní problémy, většina lidí nemá problém konzumovat normální množství salicylátů, které se nacházejí v potravinách. Někteří lidé jsou však na tyto sloučeniny extrémně citliví a při konzumaci byť malých množství se u nich rozvinou nežádoucí reakce.

Příznaky intolerance salicylátu zahrnují:

  • Ucpaný nos
  • Sinusitidu
  • Astma
  • Průjem
  • Kolitida
  • Kopřivka

Přestože úplné odstranění salicylátů ze stravy není možné, lidé s intolerancí by se měli vyhýbat například: rozinkám, pomerančům, ale také kávě, některým lékům, nebo dokonce i některé kosmetice, která tyto látky také obsahuje.

5. Aminy

Aminy jsou produkovány bakteriemi během skladování a fermentace potravin. Ačkoli existuje mnoho typů aminů, histamin je nejčastěji spojován s potravinovou intolerancí. Histamin je chemická látka v těle, která hraje roli v imunitním, trávicím a nervovém systému. Pomáhá chránit tělo před infekcí vytvořením okamžité zánětlivé reakce na alergeny. To spouští kýchání, svědění a slzení očí, aby se tělo zbavilo nežádoucích vetřelců.  U lidí bez intolerance je histamin snadno metabolizován a vylučován. Někteří lidé však nejsou schopni histamin správně odbourávat, což způsobuje jeho hromadění v těle. Nejčastější příčinou histaminové intolerance je narušená funkce enzymů odpovědných za odbourávání histaminu — diaminoxidázy a N-methyltransferázy.

Mezi příznaky histaminové intolerance patří:

  • Zčervenání kůže
  • Bolesti hlavy
  • Kopřivka
  • Svědění
  • Úzkost
  • Žaludeční křeče 
  • Průjem
  • Nízký krevní tlak

Lidé s intolerancí na histamin by se měli vyhýbat potravinám s vysokým obsahem této přírodní chemikálie, například: fermentované potraviny, sušené ovoce, citrusy, avokádo, sýry, uzené ryby, nebo ocet, dále nakyslé potraviny jako podmáslí, fermentované alkoholické nápoje jako je pivo a víno.

7. Siřičitany

Siřičitany jsou chemikálie, které se primárně používají jako konzervační látky v potravinách, nápojích a některých lécích. Mohou se také přirozeně nacházet v některých potravinách, jako jsou hrozny a zrající sýry. Siřičitany se přidávají do potravin, jako je sušené ovoce, aby oddálily hnědnutí a do vína, aby se zabránilo kažení. Většina lidí snese siřičitany obsažené v potravinách a nápojích, ale někteří lidé jsou na tyto chemikálie citliví. Citlivost na siřičitany je nejběžnější u lidí s astmatem. 

Mezi běžné příznaky citlivosti na siřičitany patří:

  • Kopřivka
  • Otok kůže
  • Ucpaný nos
  • Hypotenze
  • Průjem
  • Kašel

Siřičitany mohou dokonce způsobit zúžení dýchacích cest u astmatických pacientů s citlivostí na siřičitany a v těžkých případech mohou vést k životu ohrožujícím reakcím. Příklady potravin, které mohou obsahovat siřičitany, zahrnují: sušené ovoce, víno, jablka, jablečný mošt, konzervovaná zelenina, nakládané potraviny, některé koření, brambory a hranolky, nebo pivo a čaj.

8. Fruktóza

Fruktóza je jednoduchý cukr, který se nachází v ovoci a zelenině, stejně jako ve sladidlech, jako je med, agáve a kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy. Spotřeba fruktózy, zejména z nápojů slazených cukrem, za posledních čtyřicet let dramaticky vzrostla a souvisí s nárůstem obezity, onemocnění jater a srdečních chorob. Kromě nárůstu nemocí souvisejících s fruktózou došlo také k prudkému nárůstu malabsorpce a intolerance fruktózy. U lidí s intolerancí fruktózy není fruktóza účinně absorbována do krve. Místo toho, malabsorbovaná fruktóza cestuje do tlustého střeva, kde je fermentována střevními bakteriemi, což způsobuje zažívací potíže.

Příznaky malabsorpce fruktózy zahrnují:

  • Reflux jícnu
  • Průjem
  • Nevolnost
  • Bolesti břicha
  • Zvracení
  • Nadýmání

Aby bylo možné zvládnout příznaky související s malabsorpcí fruktózy, je třeba se vyhnout následujícím potravinám: sodovky, jablečný džus a jablečný mošt, agáve, potraviny obsahující kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, určité ovoce jako meloun, třešně a hrušky, některé druhy zeleniny, jako je hrášek.

Závěr

Sečteno a podtrženo, potravinové intolerance se liší od alergií. Většina nespouští imunitní systém a jejich příznaky jsou obvykle méně závažné. Mohou však negativně ovlivnit naše zdraví a měli bychom je brát vážně. Mnoho lidí trpí nesnášenlivostí nebo přecitlivělostí na potraviny a přísady, jako jsou mléčné výrobky, kofein a lepek. I když jsou potravinové intolerance obvykle méně závažné než potravinové alergie, mohou negativně ovlivnit kvalitu vašeho života. To je důvod, proč je důležité podniknout kroky k identifikaci potravinové intolerance, aby se předešlo nežádoucím příznakům a zdravotním problémům. Pokud máte podezření, že můžete mít nesnášenlivost na určité potraviny, nebo látky, poraďte se se svým lékařem nebo dietologem o možnostech testování a léčby.

Zdroje: healthline.com, freepik.com

 

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: