Poruchy příjmu potravy: 6 mýtů, o kterých je třeba vědět

Foto: Unsplash

Poruchy příjmu potravy: 6 mýtů, o kterých je třeba vědět

V projevu královny na začátku května britská vláda oznámila, že má v plánu, aby restaurace, kavárny a hospody do dubna 2022 zařadily počty kalorií do svých menu ve snaze bojovat s obezitou.

Ačkoli je tento krok mnohými vnímán jako pozitivní plán pro řešení obezity, vyvolal také rozruch mezi některými, kteří jsou zklamaní a šokovaní nedostatečnou citlivostí a ohledem vlády na lidi trpící (nebo na ty, kteří v minulosti trpěli) poruchami příjmu potravy. Po internetu začalo kolovat mnoho petic, přičemž jedna dosáhla přes 18 000 podpisů.

Beat, charitativní organizace pro poruchy příjmu potravy, a její generální ředitel Andrew Radford vystoupili v debatě se slovy: „Požadování počtu kalorií v nabídkách způsobují velké potíže lidem trpícím poruchami příjmu potravy a těm, kteří jsou k nim náchylní, protože důkazy ukazují, že označování kalorií zhoršuje poruchy příjmu potravy všeho druhu."

Vzhledem k této nadcházející implementaci kalorií, které se objevují v nabídkách, je důležité se více než kdy jindy vzdělávat a uvědomovat si příznaky poruch příjmu potravy a také bourat mnoho mýtů, které tuto nemoc obklopují.

Mýtus č. 1: Vaše tělesná hmotnost musí být v ideálním rozmezí

Jako společnost máme tak zkreslený pohled na krásu a pohodu. Jsou nám představovány modelky, které mají podprůměrnou hmotnost, mnohé z nich ale nejsou zdravé.

Index tělesné hmotnosti je stále více zpochybňován jako zjednodušující a nepřesný, protože nedělá rozdíl mezi svalovou hmotou, hustotou kostí a tělesným tukem. Není divu, že se objevují problémy s tělem.

Člověka žijícího s poruchou příjmu potravy může navždy pronásledovat hubnutí a hledání dokonalého čísla na váze, i když je jeho tělo stále křehčí. Současně se jeho léčba zaměřuje na dosažení určité hmotnosti jako měřítka obnovy. Bod, kdy člověk žijící s poruchou příjmu potravy dosáhne předepsané zdravé hmotnosti, může být pro něj tím nejtěžším obdobím, protože se jeho tělo necítí jako jeho vlastní.

Pokud je jedinec schopen dosáhnout váhy, kdy je fyziologicky zdravý a stravuje se výživně, pak je lepší mít nižší váhu, než se dostat k ideální váze a následně se vrhnout do podvyživeného stavu, který se také projevuje strachem a úzkostí.

Mýtus č. 2: Problém bude vyřešen tím, že někoho donutíte jíst potraviny zvyšující hmotnost

Pokud by to bylo tak snadné, jako někoho povzbudit, aby jedl více kalorických jídel, pak by již žádné poruchy příjmu potravy neexistovaly. Ale bohužel tomu tak není.

Poruchy příjmu potravy jsou mazané nemilosrdné problémy duševního zdraví, které vyžadují jemnou podporu. Zlatým standardem je samozřejmě to, že někdo, kdo má problémy s jídlem, má přístup ke klinickým psychologům a lékařům, kteří se specializují na tuto oblast. Ale mnoho z těchto služeb je v současné době pod obrovským tlakem, což ještě více tlačí na rodiny, které se snaží pečovat o své blízké, které mají problémy s jídlem.

Cílem je, aby člověk přibral na váze, můžete tak například uvařit lehčí jídlo – vydatnou polévku nebo pořádný salát – a jíst ho společně, nebo mezi jídly popíjet čerstvé ovocné smoothie. Tak dostane váš milovaný do těla nějaké dobré jídlo a konverzace mezi vámi nebude narušena.

Takto své blízké povzbudíte k tomu, aby více jedli jemnějším způsobem, který jim může připadat snazší.

Mýtus č. 3: Pouze mladé ženy jsou postiženy poruchami příjmu potravy

Obrovská pozornost, právem, se soustředila na šokující nárůst dětí a mladých lidí, u nichž se během lockdownu objevily poruchy příjmu potravy.

To smutně naznačuje, že se nejedná pouze o problém mladých žen; studie ukazují, že až čtvrtina osob s poruchou příjmu potravy jsou muži. Střední věk přináší všechny emocionální výzvy a tělo se mění způsobem, který může být zneklidňující. Pokud se člověk potýkal s poruchou stravování dříve v životě, může se opět dostavit.

Ve starších letech se člověk cítí mimo kontrolu nad svým zdravím a životem obecně, spoléhá se na ostatní a žádá o fyzickou a praktickou pomoc. Nesprávné stravování může být také způsob, jak pro ty, kteří bojují s osamělostí a úzkostí, získat pozornost příbuzných a zdravotníků.

Mýtus č. 4: Podle vzhledu poznáte, jestli má někdo poruchu příjmu potravy

Nafouknutý obličej a zuby mohou být známkou bulimie, přestože poplach vyvolávají hlavně hubená těla.

Lidé s vyšší váhou, kteří začínají hladovět, mohou být ohroženi všemi metabolickými komplikacemi způsobenými nedostatkem adekvátní výživy. Poruchy příjmu potravy postihují každou část těla, od srdce a trávicího systému až po mozek, kosti a hormony, ale to není zřejmé z pouhého pohledu na člověka. Místo toho je to neuspořádané chování kolem jídla, které může být známkou toho, že je někde problém.

Mýtus č. 5: Jakmile dosáhnete ideální hmotnosti, bude vše v pořádku

Poruchy příjmu potravy vytvářejí děsivý vnitřní dialog. Mozková mlha je způsobená tím, že je člověk vážně podvyživený. Součástí zotavení je, že i mysl se stává jasnější a vnímavější, což vytváří příležitost k vyváženějšímu přístupu k jídlu.

Když má někdo podváhu, ať už je to způsobeno poruchou příjmu potravy nebo jiným stavem, jako je například rakovina, dobře míněná (a lékařská) mantra může být: je v pořádku jíst to, co máte rádi, pokud vaše tělo získává dostatek kalorií.

Správná výživa je velice důležitá. Pro mě to znamená jíst skutečné jídlo vyrobené z čerstvých přírodních surovin. To může zahrnovat konzumaci celozrnných produktů, které dodávají energii, vlákninu a důležité vitamíny; zahrnout do každého jídla bílkoviny, uspokojit chuť k jídlu a poskytnout živiny pro obnovu poškozených orgánů a obnovu síly; a zahrnout také zdravé tuky, jako je olivový olej, které vyživují mozek, chrání srdce a zlepšují duševní zdraví.

Pokud podporujete někoho blízkého s PPP, měli byste si také dávat pozor na známky relapsu (znovuobnovení problému). Ty budou záviset na jednotlivci, ale mohou zahrnovat nerozhodnost ohledně výběru jídla, nechuť k jídlu nebo zvýšené cvičení. Mírné tázání může ukázat, že jste si všimli a staráte se, což pomůže vašemu blízkému znovu se soustředit na péči o své tělo.

Zdroje: unsplash.com, healthista.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: