Posilujte přátelství dobrými naslouchacími dovednostmi

Foto: Unsplash

Posilujte přátelství dobrými naslouchacími dovednostmi

Dobré naslouchací dovednosti jsou životně důležité pro zdravé vztahy. Ať už posilujete vztah, řešíte konflikt nebo nabízíte podporu příteli, který čelí krizi, dobré naslouchací schopnosti mohou být záchranným lankem k míru. Naučte se, jak být skutečně podpůrným posluchačem, a možná zjistíte, že jste obklopeni ostatními, kteří jsou schopni udělat totéž.

Zde je několik důležitých kroků k rozvoji naslouchání:

Zde je postup

  1. Poslouchejte, poslouchejte, poslouchejte. Zeptejte se svého přítele, co se děje, a opravdu si poslechněte odpověď. Nechte je ventilovat své strachy, frustrace a další důležité pocity, udržujte oční kontakt a dávejte najevo, že vás zajímá, co říkají. Odolejte nutkání dávat nevyžádané rady.
  2. Převyprávějte, co slyšíte. Shrňte a zopakujte své porozumění tomu, co říkají, aby věděli, že je slyšíte, a zaměřte se na emoce, které mohou cítit. Pokud například váš přítel mluví o rodinných problémech, můžete se přistihnout, že říkáte: „Vypadá to, že věci začínají být pěkně nepřátelské. Zníš, jako by ses cítil zraněný."
  3. Zeptejte se na pocity. Požádejte je, aby vysvětlili, co cítí a proč. Zeptání se na jejich pocity poskytuje dobré emocionální uvolnění a může být užitečnější než pouhé soustředění se na fakta o jejich situaci.
  4. Zaměřte se na ně. Než se ponořit do souvisejícího vlastního příběhu, zaměřte se na ně, dokud se nebudou cítit lépe. Můžete odkazovat na něco, co se vám stalo, pokud se k nim rychle vrátíte. Ocení soustředěnou pozornost, což jim pomůže cítit, že je o ně skutečně pečováno a že jim rozumíme.

Spíše než na začátku dávat rady, které přeruší další zkoumání pocitů a další komunikaci, počkejte, až své pocity dostanou ven, a pak jim pomozte najít řešení. Pokud jim pomůžete přijít s nápady a podíváte se na klady a zápory každého z nich, pravděpodobně přijdou s řešením, ze kterého se budou cítit dobře.

Tipy

  1. Zůstaňte přítomni. Někdy lidé předstírají, že poslouchají, ale ve skutečnosti jen čekají, až jejich kamarád přestane mluvit, aby mohli říct, co si v duchu nacvičovali, zatímco oni předstírali, že poslouchají. Lidé to obvykle cítí a necítí se dobře. Také mají tendenci přehlédnout, co se říká, protože se nesoustředí.
  2. Nedávejte rady. Už se to zmínilo několikrát, ale je to důležité, protože nevyžádané rady mohou ve skutečnosti vytvářet stres. Je běžné, že chcete okamžitě poradit a „vyřešit“ problém svého přítele. Pokud to není výslovně požadováno, nedělejte to. Zatímco se snažíte pomoci, to, co by fungovalo pro vás, nemusí fungovat pro vašeho přítele; také rady mohou působit blahosklonně. Pokud vás přímo nepožádají o radu, váš přítel se pravděpodobně jen chce cítit vyslyšen a pochopen, a pak najít vlastní řešení.
  3. Důvěřujte procesu. Může být trochu děsivé poslouchat pocity, než se ponoříte do řešení, a když uslyšíte svého přítele mluvit o rozrušených pocitech, můžete se dokonce cítit bezmocní. Ale obvykle nabídnout podpůrné ucho a sedět se svým přítelem je tou nejužitečnější věcí, kterou můžete udělat, a jakmile se pocity uklidní, mohou začít přicházet řešení.
  4. Nechte věci časem vyrovnat. Se vším tím zaměřením na problémy vašeho přítele může být obtížné nevěnovat stejný čas sobě. Uvolněte se s vědomím, že když potřebujete přítele, váš přítel pro vás bude pravděpodobně lepším posluchačem. Pokud důsledně děláte všechno dávání, můžete přehodnotit dynamiku vztahu. Ale být dobrým posluchačem z vás může udělat silnějšího, starostlivějšího člověka a vnést do vašich vztahů více podporující úhel pohledu.

Zdroje: unsplash.com, verywellmind.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: