Foto: Unsplash

Potraviny, které mohou skutečně pomoci vašemu zažívání

Věděli jste, že zdraví vašich střev ovlivňuje stav celého těla? To dává smysl, když si uvědomíme, že potraviny, které jíme, podporují všechny naše tělesné funkce. Pouze zdravý trávicí trakt dokáže správně trávit potravu a dodávat krevním řečištěm živiny, které potřebujeme, abychom mohli žít a dýchat.

Kromě toho, že umožňuje pohodlné trávení, "zdravé střevo obsahuje zdravé bakterie a imunitní buňky, které brání proti bakteriím, virům i plísním". A všimli jste si někdy našeho záludného spojení střev a mozku? Znáte to, když vám úzkost nebo nervy způsobují pocit nevolnosti (a v některých případech i útěk na záchod)? Podle Harvard Health může být tento vztah oboustranný: To, co jíte, může mít absolutní vliv na vaše duševní zdraví. Neuvěřitelných 60-70 milionů lidí v USA trpí zažívacími potížemi a 72 % z nich se občas potýká s problémy, jako je pálení žáhy, zácpa, plynatost a bolesti břicha. Vzhledem k těmto číslům je důležité, abychom se dozvěděli více o potravinách, které nám pomohou s trávením a zlepší zdraví našich střev.

Začněte s vyváženou stravou 

Termín "zdravá střeva" se stal známým v posledním desetiletí spolu s popularizací probiotik a fermentovaných potravin a nápojů, jako je kombucha. Jedná se o skvělé doplňky stravy, ale skutečného zlepšení zdraví střev se dočkáme pouze tehdy, když se zaměříme komplexně na náš jídelníček. Pro optimalizaci trávení doporučuje Hopkinsova medicína každodenní konzumaci celých, nezpracovaných potravin bohatých na zdravé tuky, vlákninu a libové bílkoviny. Není překvapením, že potraviny bohaté na vlákninu jsou na prvním místě tohoto seznamu. 

Podle Mayo Clinic odborníci doporučují, aby muži ve věku 50 let a mladší konzumovali každý den alespoň 38 gramů vlákniny, zatímco ženy stejného věku by měly přijímat alespoň 25 gramů. Pokud nyní nejíte dostatek vlákniny, pak Medical News Today radí, abyste ji pomalu zařadili do svého jídelníčku a vyhnuli se tak žaludečním potížím. Začněte s rozpustnou vlákninou, jako je oves, jablka, špenát, banány a mrkev, a teprve poté přidejte nerozpustnou vlákninu, jako jsou fazole, květák, brambory a celozrnné výrobky.

Gastroenteroložka Christine Leeová doporučuje podle Clevelandské kliniky zaměřit se na pět až sedm porcí ovoce a zeleniny denně. V tomto ohledu můžete být kreativní, ale snažte se jíst co nejvíce místních produktů v dané sezóně. Kombinace nenasycených tuků bohatých na omega-3 s vlákninou udrží věci v pohybu a podpoří vstřebávání vitamínů. Potraviny jako losos ulovený ve volné přírodě, olivový olej a avokádo jsou vynikající volbou, která navíc snižuje zánět. Kromě toho, co jíte, byste také měli pít hodně vody a cvičit.

Přidejte tyto potraviny pro optimalizaci trávení

Kromě zdravého jídelníčku plného čerstvého ovoce a zeleniny mohou žaludek uklidnit a trávení podpořit některé přírodní potraviny. Jak uvádí praktický lékař William Cole pro MindBodyGreen, vlivní wellness odborníci přísahají, že ráno vypijí sklenici citronové vody, která nastartuje jejich trávení. Je to sice trend, ale Cole tvrdí, že je stále účinný. "Tato kombinace vitaminu C, fytonutrientů a prebiotické vlákniny se také hodí k tomu, aby zanechala na člověku účinek podobný detoxu, zejména když se pije hned ráno na lačno," řekl.

Pokud vás trápí nevolnost, nadýmání nebo křeče - pak je možná dobré zkontrolovat spíž s potravinami oproti lékárničce. Podle portálu Healthline je prokázáno, že jak zázvor, tak máta peprná zmírňují běžné žaludeční potíže. Můžete je zkusit zařadit do vaření nebo do domácích čajů a najít úlevu. Clevelandská klinika navíc upozorňuje, že potraviny bohaté na probiotika poskytují zdravé bakterie, které vyrovnávají střevní mikrobiom, a tím zlepšují celkové zdraví trávicího traktu. Poohlédněte se po fermentovaných potravinách, jako jsou jogurt, kefír, kimči, kombucha a kysané zelí, které můžete zařadit do svých jídel. Zařazením těchto bonusových potravin do svého jídelníčku předejdete běžným zažívacím potížím a budete se cítit zdraví a spokojení.

Vyhněte se těmto potravinám, abyste se cítili co nejlépe

Pokud jste náchylní k žaludečním potížím nebo se jen snažíte optimalizovat své celkové zdraví, je několik potravin, kterým je lepší se vyhnout. Nikoho asi nepřekvapí, že mezi nejčastější potraviny, které je třeba vynechat, patří smažená jídla a tučné maso. Podle John Hopkins Medicine mohou být tyto potraviny obzvláště nepříjemné pro osoby s IBS nebo citlivostí střev. "Potraviny s vysokým obsahem tuku totiž mohou vyvolat stahy tlustého střeva a vysoký obsah tuku v červeném mase je jen jedním z důvodů, proč volit zdravější varianty." Dobrou zprávou je, že pokud do svého jídelníčku zařadíte všechno výživné ovoce, zeleninu a obiloviny, které jsme zmínili výše, pak vám na tučná jídla nezbude mnoho místa.

Kromě toho rafinované sacharidy, vysoký obsah cukru, málo vlákniny a zpracované potraviny procházejí naším tělem takovou rychlostí, že se v důsledku toho dostavují problémy jako nadýmání, plynatost a zvýšená hladina cukru v krvi. A konečně, pokud jste se přistihli, že vás trápí žaludeční nevolnost, a nedaří se vám určit, proč tomu tak je, možná byste měli zvážit odstranění potravin s vysokým obsahem laktózy, jako jsou měkké sýry, mléko a zmrzlina. Určitě to není příjemné slyšet, ale podle NIH má 65 % populace po jednom roce života potíže s trávením laktózy.

Zdroje: thelist.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář