Psychosomatické onemocnění: definice, příznaky a léčba

Foto: Pixabay

Psychosomatické onemocnění: definice, příznaky a léčba

Psychosomatické symptomy

Poznáním toho, jak se mentální a emoční stres projevuje fyzicky, může být užitečné při snižování účinků stresu na naše zdraví. Mezi běžné fyzické příznaky stresu patří: 

  • Problémy s trávením
  • Závratě nebo třes
  • Bolesti hlavy
  • Bolest svalů
  • Bušení srdce
  • Zvýšený krevní tlak

Psychosomatické symptomy založené na pohlaví

Tělesné známky stresu se mohou mezi pohlavími lišit. Například ženy, které jsou ve stresu hlásí, že jsou podrážděné, mají menstruační změny, trpí bolestmi břicha a jsou často unavené, i když měly dostatek spánku. Naopak muži si stěžují na bolest v oblasti hrudníku, na zvýšený krevní tlak a změny v sexuální touze.

Psychosomatické symptomy založené na věku

Příznaky stresu se také liší podle věku. Děti často prožívají stres fyzickým způsobem, protože ještě plně neumí vyjádřit slovy to, jak se cítí. Dítě které to má ve škole těžké, může mít například časté bolesti břicha nebo hlavy. 

Stres v dospívání může být obzvláště intenzivní, zvláště během období velkých sociálních a hormonálních změn, kdy se člověk vyvíjí.

Dospělí obzvláště trpí na psychosomatické obtíže, protože se potýkají například s nevhodnou životní situací, péčí o děti, zdravotními problémy, nebo i smutkem. Pokud máme v rodině staršího člověka a staráme se o něj, měli bychom znát příznaky psychosomatických obtíží. 

Psychogenní vs. psychosomatická bolest

Psychogenní bolest a psychosomatická bolest popisují fyzické příznaky, ale jejich význam je mírně odlišný.

  • Psychogenní bolest: je důsledkem psychických poruch nebo problémů, jako je duševní nebo emoční stres. Jinými slovy, psychické problémy jsou hlavní genezí bolesti.
  • Psychosomatická bolest: má známý fyzický původ, ale psychologické problémy, jako je úzkost, hrají roli v tom, jak bolest postupuje - například deprese zhoršuje hormonální poruchu.

Příčiny psychosomatických onemocnění

Přesné mechanismy stresu nejsou zcela pochopeny, ale vědci tvrdí, že stres a deprese se mohou projevit jako fyzická bolest a nemoc. Je to složitý proces, zde je však analogie, která by nám mohla pomoci.

Přirovnejte své tělo k tlakovému hrnci. Pokud je mu umožněno vypouštět páru, funguje správně. Pokud pára nemůže odcházet, tlak se dále zvyšuje, dokud poklička nespadne. Nyní si představte, že hrnec je již pod tlakem a vy použijete větší protitlak, abyste udrželi pokličku nasazenou. Když hrnec nevydrží všechen ten tlak, praskne.

Stejně jako tlakový hrnec, který povolí v místě kde je nejslabší, tak se nemoc v těle rozvine tam, kde je již oslabeno.

Někdo, kdo je ve stresu a nemá, nebo není schopen ventilovat své emoce, nakonec dosáhne bodu emočního zlomu. To může mít za následek fyzické příznaky, nebo vyvolat deprese.

Pokud máte například tendenci namáhat krk, můžete pociťovat zvýšenou bolest krku, když jste ve stresu. Stres může také ohrozit vaši imunitu. Někteří lidé mají například sklon k nachlazení, chřipce nebo jiným nemocem a infekcím, když jsou pod tlakem, a může jim trvat déle, než se uzdraví.

Léčba psychosomatických onemocnění

Můžete být odkázáni k odborníkovi pro duševní zdraví, ale to neznamená, že fyzické příznaky vyžadují pouze psychologickou léčbu. Naučit se efektivně zvládat stres je důležité, ale může to chvíli trvat. Může pomoci meditace, klidový režim, nebo také léky, které jsou bohužel jen dočasným řešením.

Zpět k příkladu bolesti krku. Pokud má bolest tendenci se zhoršovat, zkuste se naučit vypořádat se se stresujícími spouštěči. Přestože stres může začít ve vašem mozku, může způsobit uvolnění hormonu kortizol, který může způsobit zánět v krčních svalech. To vám může způsobit skutečnou fyzickou bolest, kterou může váš lékař řešit.

Zvládání stresu

Ve skutečnosti existují různé druhy stresu. 

Pozitivní stres, také známý jako eustres, udržuje život osvěžující a zajímavý. Je to ten pocit, kvůli kterému se vám chce ráno vstát a udržuje vás motivované. Pokud jste si někdy užili vzrušení z jízdy na horské dráze nebo pociťovali pocit vzrušení a naplnění při dokončení projektu, zažili jste „dobrý“ stres.

Na druhou stranu, pokud jste zažili velkou ztrátu, velkou životní změnu nebo  jiné negativní situace, víte, co je to „špatný“ stres. Když dokážete identifikovat svoje hlavní původy stresu, můžete se naučit mechanismy zvládání. Jedním z prvních a nejdůležitějších je vyhnout se zadržování svých pocitů. Dalším je například vyhýbat se alkoholu a dalších návykových látek, které stav ještě zhoršují.

Ulevte si od stresu

Zdravých metod zvládání stresu je mnoho; jde jen o to najít, co vám nejvíce vyhovuje. Zde je několik nápadů, jak začít.

  • Buďte upřímní k ostatním i sami k sobě
  • Svěřte se příteli
  • Udělejte něco laskavého pro někoho jiného, ale i sami pro sebe
  • Jezte zdravěji, pravidelně cvičte a vytvořte si uklidňující spánkový rituál
  • Naučte se relaxační techniky
  • Zbavte se zášti, špatných vzorců myšlení nebo vztahů, které jsou pro vás nezdravé nebo negativní
  • Udělejte si čas na volnočasové aktivity, které vás baví
  • Pokud jste ve stresové situaci, dejte si prostě pauzu

Pamatujte, že každý zvládá stres po svém. Dva lidé ve stejné stresové situaci mohou reagovat velmi odlišně. Jakmile pochopíte jedinečný způsob, jakým vás stres ovlivňuje emocionálně i fyzicky, můžete pracovat na vývoji zdravých a účinných způsobů, jak jej zvládat.

Zdroje: verywellmind.com, pixabay.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: