Foto: Unsplash

Snažíte se teď soustředit Zde je několik tipů, jak získat zpět své soustředění

Existuje několik důvodů, proč se můžete potýkat s problémy soustředit se na práci, přestože jste se teprve nedávno vrátili z vánočních prázdnin.

Nový rok slibuje šanci na nový začátek, takže může být frustrující pocit, že jste se ještě nenudili. Odborníci však tvrdí, že vaši schopnost soustředit se může bránit několik faktorů.

Podle Stefana van der Stigchela, profesora kognitivní psychologie na Utrechtské univerzitě v Nizozemsku, je v první řadě důležité myslet na koncentraci jako na sval. Vysvětlil, že zatímco odpočinek je klíčový, abyste se vyhnuli přetrénování tohoto svalu, po přestávce může také chvíli trvat, než se vrátíte na optimální úroveň soustředění.

Van der Stigchel řekl, že dalším možným vysvětlením toho, proč se můžete těžce soustředit, je to, že vaše domácí prostředí pravděpodobně nebylo navrženo tak, aby vás povzbuzovalo k práci, na rozdíl od kanceláře. Například řekl, že vidět jiné lidi pracovat, jako byste to dělali v kanceláři, působí jako motivace.

Nedostatek „přechodu“ mezi úkoly při práci z domova je dalším faktorem, navrhl van der Stigchel. Je to kvůli „pracovní paměti“, vysvětlil, což je systém v mozku, který je zodpovědný za „provádění komplikovaných akcí“.

Van der Stigchel přirovnal tento systém v mozku k pracovnímu stolu s různými nástroji určenými pro každý úkol. Mezi jednotlivými úkoly potřebuje mozek efektivně vyčistit a „zatížit pracovní stůl“ a tato doba mentálního přechodu se nazývá „náklady na přepnutí,“ vysvětlil.

Dojíždění do práce je jedním z příkladů přechodného času, který mnoho lidí v posledních dvou letech ztratilo při práci z domova. Van der Stigchel tedy navrhl, aby se to vrátilo do dne tím, že si uděláte krátkou procházku před prací a po ní. Doporučil také zajistit, abyste si mezi schůzkami udělali 10 minut, abyste se psychicky nabili.

„Uvědomte si, že by to mělo být ve vašem pracovním dni, je to součást vašeho pracovního návyku, protože na konci dne… budete psychicky extrémně unavení, pokud si den předem dobře nenaplánujete, bez přestávek nebo bez jakéhokoli pohybu,“ řekl van der Stigchel.

Úzkost a koncentrace

Přetrvávající úzkost z rostoucích případů omikronové varianty Covid-19 může také ovlivnit vaši schopnost soustředit se.

Studie zveřejněná v roce 2018, kterou provedli psychologové z University of Roehampton ve Spojeném království, použila funkční skenování MRI (magnetická rezonance) ke sledování toho, jak obavy ovlivnily části mozku, které jsou důležité pro koncentraci.

Účastníci studie dostali úkoly, které vyžadovaly různé úrovně koncentrace. Funkční snímky magnetickou rezonancí ukázaly, že úzkostnější účastníci viděli „sníženou konektivitu v oblastech mozku důležitých pro kontrolu pozornosti“, také známou jako koncentrace.

Profesor Paul Allen, který studii vedl, během videohovoru vysvětlil, že „prefrontální kůra“ mozku je klíčem k naší schopnosti soustředit se a u vysoce úzkostných lidí bylo zjištěno, že tato oblast působí jinak.

Allen řekl, že účinek dlouhodobé práce z domova na duševní zdraví, pocit izolace, který může pocházet z méně socializace během pandemie, a také to, jak se lidé obvykle cítí v zimních měsících, to vše může přispět k úzkosti.

Kontrastní efekt

Podobně neurovědkyně Sabina Brennanová, autorka knihy „Beating Brain Fog“, řekla, že pokud jsou lidé chronicky stresovaní nebo úzkostní, může to potlačit neuroplasticitu v různých oblastech mozku, jako jsou čelní laloky. Neuroplasticita se týká schopnosti mozku vytvářet nová spojení, která jsou důležitá pro dovednosti, jako je učení a paměť. Řekla, že lidé mohou také po dovolené zažít „kontrastní efekt“.

„Je to druh kognitivní zaujatosti, kdy je vnímání odlišnosti zesíleno nebo zmenšeno,“ vysvětlila. Například někdo, kdo měl stresující vánoční prázdniny, se možná těšil na návrat do práce, ale realita ho mohla zklamat. Brennanová řekla, že by to mohlo u někoho způsobit větší úzkost nebo depresi, a tím ovlivnit jeho schopnost soustředit se.

„Teď se nakonec tak trochu vrátíte na svou základní úroveň pohody ale pokud některý z těchto pocitů trvá déle, pak je dobrý nápad navštívit lékaře, protože to může být něco jiného než tento druh změny. po prázdninách,“ konstatovala.

Kromě toho Brennanová poukázala na to, že tento Nový rok je „jen více stejný“, protože mnoho lidí nadále pracuje z domova kvůli rozšíření omikronové varianty. „A to je monotónní a bude to trochu ztěžovat soustředění, protože náš mozek má rád novinky, náš mozek má rád nové zážitky,“ poznamenala.

Cvičení v době oběda bylo jedním ze způsobů, jak zvýšit koncentraci, vzhledem k tomu, že naše bdělost má tendenci uprostřed odpoledne přirozeně klesat, řekla Brennanová. Dalším návrhem, který učinila, byla procházka v době oběda s přítelem, který pracuje z domova, protože to může také pomoci nahradit ztrátu příležitostí k socializaci s kolegy v kanceláři.

Zdroje:

cnbc.com

unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář