Spánková paralýza. Co to znamená a jak se jí vyhnout?

Foto: Freepik

Spánková paralýza. Co to znamená a jak se jí vyhnout?

Už se vám někdy stalo, že jste se uprostřed noci probudili, nemohli jste se hýbat ani křičet a zdálo se vám, jako by vás někdo pozoroval nebo se vás dotýkal? Pokud ano, pravděpodobně jste zažili spánkovou paralýzu. 

Spánková paralýza se nejčastěji poprvé objevuje u dospívajících jedinců. Je to stav mezi spánkem a bděním, kdy si mozek již částečně uvědomuje realitu, avšak není schopen tuto realitu odlišit od snu a různých druhů podvědomí. Také neumí ovládat svaly a hlasivky a člověk se tedy cítí, jako by byl připoután k posteli. Velmi často dochází ke zrakovým i sluchovým halucinacím a pocitům strachu, které mohou končit až silnou úzkostí. 

Tento sen přichází během REM fáze spánku – během této fáze je spánek lehčí – spící je více náchylný k probuzení a občas se stává, že člověk na krátkou dobu nabude vědomí, ale okamžitě znovu usne. Je vědecky dokázáno, že většina snů, které si živě a podrobně pamatujeme, probíhá právě v této fázi spánku. 

 

Příčiny spánkové paralýzy

 

Přesnou příčinu spánkové paralýzy neznáme. Vědci se domnívají, že se na její vyvolání podílí několik faktorů. Bylo poukázáno, že tato porucha spánku může být spojena s:

  • Nedostatkem spánku či nepravidelným spánkem
  • Spánkovou apnoí  
  • Nadměrným stresem 
  • Depresí 
  • Úzkostnou poruchou 
  • Bipolární poruchou
  • Rodinnou anamnézou
  • Užíváním alkoholu či návykových látek
  • Dlouhodobým vyčerpáním 
  • Usínáním na zádech

 

Mezi hlavní tipy, jak se vyhnout spánkové paralýze, řadíme následující:

 

  • Udržujte dobrou spánkovou hygienu – určete si pevný čas na spaní, zkuste spát 7-8 hodin denně a vytvořte si klidné prostředí na spánek
  • Před spaním se vyhněte televizi či telefonu
  • Vyhněte se konzumaci povzbuzujících nápojů či kofeinu
  • Před spaním nekonzumujte alkoholické nápoje
  • Nespěte na zádech 

Spánková paralýza sama o sobě nepředstavuje žádné riziko. Pokud se ale začnete bát usínat, budete velmi brzo pociťovat nedostatek odpočinku. Hrozí sklouznutí k depresím a užívání antidepresiv. Pokud se u vás spánková paralýza objevuje pravidelně, je lepší navštívit odborníka, který vám pomůže identifikovat hlavní příčinu vašich problémů a jistě nabídne účinné řešení.

 

Zdroje: freepik.com, sleepassociation.org, cs.wikipedia.org

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: