Foto: Unsplash

Truvia vs. Stevia: Jaká je zdravější alternativou cukru?

Dopřát si sladké pochoutky, jako je zmrzlina, dorty a čokolády, je pro mnoho lidí příjemným zážitkem. Výzkum bohužel důsledně ukázal, že cukr není pro vaše zdraví prospěšný. Podle studie publikované v roce 2014 v interní medicíně JAMA z celkového počtu 30 000 lidí byli ti, kteří každý den konzumovali více než 17% kalorií z přidaného cukru, náchylnější k rozvoji a úmrtí na kardiovaskulární onemocnění.

Američané v průměru konzumují 17 lžic cukru denně, na rozdíl od doporučené denní dávky 12 lžic denně. Protože tolik věcí obsahuje cukr - včetně chleba, mléka, zeleniny, ovoce, kečupu a nápojů - často nakonec spotřebujeme více, než naše tělo potřebuje. V důsledku tohoto nadměrného příjmu cukru se u nás vyvíjejí různé zdravotní stavy nebo nemoci. Dr. Frank Hu, profesor výživy na Harvardu T.H. Chan School of Public Health, říká, že příjem přidaného cukru může lidem nejen přibrat na váze a rozvinout cukrovku, ale může mít i další škodlivé účinky na zdraví.

„Účinky příjmu přidaného cukru - vyšší krevní tlak, záněty, přibývání na váze, cukrovka a ztučnění jater - to vše souvisí se zvýšeným rizikem infarktu a mrtvice,“ řekl Dr. Hu pro Harvard Health Publishing.

Vzhledem k tomu, že roste povědomí o nebezpečích nadměrného příjmu cukru, mnoho lidí začalo hledat jiné možnosti. Dvě oblíbené možnosti jsou Truvia a Stevia. Co je zdravější?

Rozdíl mezi Truvií a Stevií

Mezi mnoha přírodními sladidly dostupnými na trhu jsou velmi populární dvě jména: Truvia a Stevia. Ať už se snažíte omezit příjem cukru nebo držíte keto nebo nízkosacharidovou dietu, obě sladidla by mohla přijít vhod, zvláště pokud máte chuť na sladké. Než se však rozhodnete, pro který z nich byste se rozhodli, je důležité znát rozdíly mezi nimi.

Stevia

Stevia je přírodní sladidlo vyrobené přeměnou listů rostliny - Stevia rebaudiana - v práškové nebo zkapalněné formě. Listy stévie obsahují dvě sladké sloučeniny, steviosid a rebaudiosid A. Podle Healthline schválil americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) pouze rebaudiosid A - vysoce rafinovanou formu rostliny - jako potravinářskou přídatnou látku.

Truvia

Na druhou stranu je Truvia sladidlo společně vyvinuté společnostmi The Coca-Cola Company a Cargill, Inc. Na rozdíl od Stevie, která se skládá pouze z Rebaudioside A, je Truvia složena ze tří složek, včetně druhu cukrového alkoholu zvaného erythritol, blíže neurčeného. Často je zaměňována se Stevií, ale ty dva jsou různé produkty.

Jsou Truvia a Stevia bezpečné?

Podle Healthline FDA považuje méně rafinovanou formu stévie za škodlivou pro lidské orgány, včetně jater, srdce a reprodukčních orgánů. Úřad tedy schválil pouze výše zmíněný Rebaudioside A. Na druhé straně mezi dietology panuje shoda, že Stevia je bezpečná, ale měla by být konzumována s mírou. Podle doporučení odborného výboru Světové zdravotnické organizace pro potravinářské přídatné látky byste se měli vyvarovat konzumace více než 4 miligramů (mg) stévie na kilogram vaší tělesné hmotnosti.

Na druhou stranu, Truvia, která byla schválena FDA, obsahuje 99,5% erythritolu a pouze 0,5% rebaudiosidu A, a proto nejde o přírodní produkt. Vzhledem k tomu, že se erytritol v těle nerozkládá, protože je cukrovým alkoholem, nepřispívá k přírůstku hmotnosti. Nicméně to může mít některé vedlejší účinky, včetně zažívacích problémů, jako je průjem, křeče a nadýmání.

Zdroje: thelist.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář