Foto: Unsplash

„Už to nedokážu“: Co dělat, když zažíváte syndrom vyhoření

Každý z nás má chvíle, kdy si říká: „Takhle už dál nemůžu“. Obvykle jsou to chvíle, kdy se cítíte vyčerpaní, přepracovaní a neschopní zvládat životní stresory. Jinými slovy, pokud si říkáte: „Už to nezvládnu,“ možná pociťujete příznaky syndromu vyhoření. 

Dosažení bodu zlomu, jako je tento, není příjemné, ale když se na to podíváte správným způsobem, lze to považovat za probuzení, abyste provedli nějaké změny ve svém životě a přišli na nové způsoby, jak zvládat stres. Pojďme se podívat na to, jak může syndrom vyhoření vypadat, jaké jsou jeho příčiny, jak se s ním vyrovnat a kdy může být nutné vyhledat podporu duševního zdraví.

Co je pocit: „Už to nedokážu“

Když se vám v hlavě objeví slova „Tohle už nezvládnu“, obvykle se ve svém životě nacházíte na místě, kde se emocionálně, mentálně a fyzicky nezvládáte každodenní věci. Možná jste pracovali ve vysoce stresové práci a nějakou dobu jste se plahočili, ale pak vám váš šéf předhodil projekt, který se zdálo nemožné zvládnout, a vy jste dosáhli svého bodu zlomu. Možná jste rodič, který se několik dní potýká s rozmrzelými, nemocnými dětmi. 

Syndrom vyhoření může postihnout kohokoli a kdykoli, ale nejčastěji se s ním setkávají pracující lidé nebo lidé v pečovatelských rolích (rodiče, lidé pečující o starší příbuzné). Vyhoření není totéž jako pocit celkové únavy nebo přetížení. Obvykle se lidé, kteří zažívají syndrom vyhoření, ze všech sil snažili udržet pohromadě, ale pak se hromadila jedna věc za druhou a oni prostě již neměli sílu pokračovat.

Příznaky

Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že existují tři definující charakteristiky syndromu vyhoření. Klasifikace syndromu vyhoření WHO se týká syndromu vyhoření v práci, ale tyto charakteristiky se mohou vztahovat i na jiné situace, které mohou způsobit, že zažijete intenzivní přemožení a porážku. 

Známky vyhoření

Tři hlavní charakteristiky pracovního vyhoření jsou: 

  1. vyčerpaná veškerá energie, vyčerpání,
  2. negativní pocity, cynismus a touha distancovat se od práce,
  3. pocit neschopnosti být nadále profesionální a efektivní.

Pokud zažíváte syndrom vyhoření, možná jste se dostali do bodu, kdy pociťujete nedostatek empatie vůči ostatním a pocit, že už je vám to „jen jedno“. Můžete mít pocit, že na ničem, co děláte, opravdu nezáleží a že nejste schopni ničeho dosáhnout.  

Vyhoření a pocit, že „tohle už nezvládnete“, může mít i fyzické projevy. Můžete pociťovat bolesti hlavy, žaludku, svalovou bolest a změněný spánek či stravovací návyky. Syndrom vyhoření může také zvýšit riziko zneužívání návykových látek a lidé, kteří se cítí vyhoření, se mohou pro uklidnění obrátit na drogy a alkohol.

Vyhoření vs. jiné problémy s duševním zdravím

Vyhoření můžete zažít bez ohledu na to, zda bojujete s jinými duševními poruchami. Je však důležité rozlišovat mezi pocity vyhoření a stavy duševního zdraví, jako je deprese, abyste mohli získat správnou diagnózu a léčbu. 

Vyhoření i deprese mohou zahrnovat pocity vyčerpání, odloučení, smutku a pocit neschopnosti dokončit úkoly. Ale zatímco syndrom vyhoření lze léčit tím, že si vezmete pár dní pauzu v práci, změníte zaměstnání nebo se budete starat o sebe, tyto věci k léčbě deprese nestačí. 

Pokud pociťujete známky vyhoření spolu s pocity beznaděje, velmi nízkým sebevědomím, sebevražednými myšlenkami nebo pokud máte podezření, že byste mohli bojovat s depresí, kontaktujte prosím odborníka na duševní zdraví.

Identifikace příčin

Syndrom vyhoření obvykle souvisí s pracovními nebo pečovatelskými rolemi, ale může se stát každému, kdo zažívá nahromadění stresu nebo se ocitne v situaci, kdy se jeho zdroje rychle vyčerpávají, zvláště pokud nedostává vnější podporu. Mnoho lidí právě teď zažívá syndrom vyhoření ve světle COVID-19 . Vyhoření je na vzestupu a nejste sami, pokud jej zažíváte. 

Mezi osoby nejvíce náchylné k syndromu vyhoření patří zdravotní sestry, lékaři, učitelé a sociální pracovníci, ale také každý, kdo pracuje v zaměstnání plném zodpovědnosti a tlaku, je náchylný k syndromu vyhoření.

Mezi nejčastější příčiny syndromu vyhoření patří: 

  • hromada povinností nebo úkolů,
  • nedostatek podpory v práci nebo v pečovatelské roli, 
  • necítit se poslouchán nebo slyšen,
  • mnoho povinností najednou, 
  • pocit nedostatku kontroly nad rozhodováním.

Jak se vyrovnat s tímto pocitem

Pokud jste došli do bodu, kdy si říkáte: „Už to nezvládnu,“ neměli byste mít v žádném případě pocit, že jste něco méně než ostatní nebo nedostateční. Často, když někdo dosáhl tohoto bodu, je to proto, že toho má na talíři příliš mnoho. Takže jedna z prvních věcí, kterou můžete udělat, pokud jste dosáhli bodu zlomu, je zhodnotit své životní povinnosti a zjistit, zda je možné něco změnit. 

Položte si otázky jako:

  • Je to ta správná práce pro mě? Je na čase, abych si hledal novou práci?
  • Můžu něco delegovat na ostatní?
  • Je tu někdo, komu mohu zavolat, aby mi pomohl s mými dětmi/rodiči/lidmi, za které zodpovídám?
  • Mohu si dovolit najmout někoho, kdo mi bude pomáhat v domácnosti, když se budu věnovat své práci nebo pečovatelským povinnostem? Jsou v mé rodině lidé, kteří se mohou více zapojit do domácích prací?
  • Existují v mém životě závazky, které mohu prozatím odstranit nebo odložit, když se snažím zvládnout své další povinnosti?

Kromě toho, že se snažíte změnit své životní okolnosti tak, aby byly lépe ovladatelné, existují některé techniky péče o sebe, které vám pomohou zvládnout své pocity a energii, abyste se i nadále necítili tak uvízlí.

Americká psychologická asociace (APA) doporučuje:

  • Všímavost a meditace: 5 až 10minutové přestávky na všímavost během vašich dnů mohou mít velký vliv.
  • Cvičení: jak kardiovaskulární cvičení, tak odporový trénink jsou účinnými metodami zvládání syndromu vyhoření.
  • Udržujte pevné hranice: dejte si záležet na tom, abyste nebyli „na příjmu“ po celou dobu; večer a víkendy se odpojte od práce.
  • Vybudujte si podpůrný sociální kruh: mít kolegy, kterým se můžete svěřit nebo jiné lidi ve vašem kruhu, kteří rozumí tomu, čím procházíte, může být terapeutické.
  • Zvažte terapii nebo poradenství: mnoho terapeutů se specializuje na syndrom vyhoření a může vám pomoci zjistit, jak toto těžké období zvládnout.

Někdy se lidé rychle zbaví pocitu „tohle už nezvládnu“ a myslí si, že by se měli pokusit přitvrdit nebo se prosadit. Ale syndrom vyhoření je skutečná věc, a pokud se neřeší, může mít důsledky pro vaše emocionální, fyzické a duševní zdraví. 

Pravdou je, že řešit své pocity vyhoření není známkou slabosti, ale známkou síly. Především si zasloužíte cítit se sebevědomě , dobře a celistvě. Snažte se nenechat odradit. Vyhoření můžete začít řešit tím, že dnes uděláte byť jen jednu malou změnu. Malé změny se sčítají a mají velký vliv na to, jak se cítíte.

Zdroje: verywellmind.com, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář