Výhody středomořské stravy

Foto: Unsplash

Výhody středomořské stravy

Také vždycky na dovolené ochutnáváte místní pokrmy? Velice populární je středomořská strava. Právem je považována za jednu z nejzdravějších. Národy jako Italové, Řekové, Španělé a Francouzi mají zdravé životní návyky a odráží se to i na jejich zdravotním stavu.

Inspirujte se u nich a ještě dnes si připravte na talíř zdravý, středomořský pokrm.

Středomořská strava je chutná, lehká a dobře stravitelná. Základem je čerstvá zelenina a ovoce, ryby, mořské plody, luštěniny, obiloviny, olivový olej, ořechy a semena. V mnohem menším zastoupení u nich najdete mléčné výrobky a červené maso.

Základy stolování

U středomořských národů rozhodně neplatí rčení: u jídla se nemluví! U stolování mluví všichni a hodně. Nahlas diskutují a nikam nespěchají. Jídlo si umí vychutnat.

Středomořská strava v našich podmínkách

Do jídelníčku zařaďte více čerstvé zeleniny a ovoce. Obzvlášť v létě experimentujte s různými druhy salátů. Nevynechejte zálivku z kvalitního olivového oleje s citronem a špetkou soli a pepře. Alespoň 2x týdně si připravte na talíř ryby a mořské plody. Tuňák, losos, makrela nebo pstruh výborně chutnají na grilu nebo v troubě. Dochucujte výhradně bylinkami. Červené maso vyměňte za bílé.

Co omezit

Omezte tučné mléčné výrobky, bílou mouku, uzeniny, průmyslově zpracované potraviny a stopku dejte také na sůl a cukr.

Výhody

Podle studií mají lidé konzumující středomořskou dietu nižší výskyt srdečních chorob, nižší riziko infarktu a mrtvice. Středomořská strava také pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu a umí stabilizovat hladinu cukru v krvi. Při hubnutí je výrazně lepší než dodržování čistě nízkotučné diety.

Nevýhody

Při špatném rozložení jídelníčku můžete naopak přibrat. Pamatujte, že vše je o zdravé míře. Pokud si na talíř nandáte kotel sýrů a ořechů, nedivte se, že ručička váhy leze pomalu nahoru. Druhý problém může být nedostatek živin. Při vyloučení červeného masa, můžete trpět nedostatkem železa a při omezení mléčných produktů nedostatkem vápníku. Ale vše se dá nahradit. Hlavně jezte pestře.

Ukázka jídelníčku

Snídaně: granola s ořechy a čerstvé ovoce, mandlové mléko

Svačina: brokolicové placičky s krůtí šunkou

Oběd: cuketové lasagne

Svačina: mrkvovo - jablkový salát posypaný ořechy

Večeře: tuňákový salát s celozrnným chlebem

Zdroje: www.unsplash.com

 

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: