Zdraví prospěšné vegetariánství

Foto: Freepik

Zdraví prospěšné vegetariánství

Vegetariánství

Vegetariánství je životní styl a způsob stravování, kdy člověk ze svého života vyřadí maso a veškeré masné výrobky. Člověk se pro toto rozhodne například na základě etiky, náboženství či ekologie.
Nejstarší záznam o tomto lifestylu pochází ze 7. Století před naším letopočtem, kdy se odmítání jezení živočichů objevuje v buddhismu a hinduismu.
V antice a ve starověkém Egyptě zase sloužilo vegetariánství jako očista.

Rozdíl mezi vegetariány a vegany
Veganství je způsob života, kde je hlavním cílem v co největší možné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu.
Co se týče stravy, jedná se o vyřazení nejen masa, jako u vegetariánství, ale i o vyřazení mléčných produktů nebo vajec.
Jedná se tedy o přechod na zcela rostlinnou a přírodní stravu, omezení výrobků z kožešiny, kůže a samozřejmě i kosmetiky testované na zvířatech.
Na první uvážení se tato strava zdá být příliš „chudá“, avšak opak je pravdou.
Stejně jako u vegetariánství, existují ku příkladu sójové náhražky masa nebo sýru, dále máme při ruce mnoho druhů luštěnin, obilovin, hub, ovoce, zeleniny a další.

Existují i schůze pořádané přímo pro vegany.
Jedná se o takzvané veganské večeře, které se konají po celé ČR a SR, poté facebookové skupiny nebo hnutí Anonymous for voiceless.
Za zmínku rozhodně stojí i veganské kuchařky, které najdete na těchto webech: soucitně.cz, vegmania.cz nebo i Veganotic.

Druhy vegetariánství
Buddhistické vegetariánství – zde se vylučuje nejen zvířecí maso, ale i některé druhy zeleniny, jako je česnek, cibule, pórek nebo šalotka.

Frutariánství – povoluje pouze ovoce, ořechy a semena bez toho, aniž by byla příslušná rostlina poškozena, jedná se tedy jen o produkty, které popadaly na zem bez zásahu člověka, zejména se vyhýbají luštěninám a bramborám.
Podle specialistů je strava vhodná pouze pro krátký časový úsek a silně se nedoporučuje dětem a dospívajícím, z důvodu chybějících vitamínů ve stravě.

Makrobiotika – mezi základní potraviny zde patří obilniny, které doplňuje o zeleninu.
Výrazně zakazuje průmyslově zpracované potraviny a živočišné produkty.
Také je radikální co se stylu jezení týče. Je zakázáno se přejídat, stravu nelze polknout bez důkladného rozžvýkání a dále omezuje i tekutiny.

Pescetariánství – konzumace masa se skládá pouze z ryb a vodních živočichů, včetně korýšů a dalších mořských plodů.
Neomezují se v pojídání mléčných výrobků nebo vajec.

Laktovegetariánství – tito lidé jsou vegetariáni, kteří sice nejedí maso, ryby ani vejce, ale jedí mléčné výrobky (například mléko,sýr, máslo nebo jogurt.
Jedná se o nejrozšířenější skupinu vegetariánů v Evropě.

Semivegetariáni – vylučují tmavé druhy masa a výrobky z nich (například hovězí maso), avšak konzumují ryby, drůbež a další zvířecí produkty.

Ovovegetariánství – název pochází z latinského ovo, což znamená vejce.
Jak tedy z názvu vyplývá, jediným živočišným produktem ke konzumaci těchto lidí jsou pouze vejce.
Tento druh je celosvětově nejméně rozšířen.

Vitariánství – je výživový směr založený na přijímání výhradně tepelně neupravených potravin, někdy jen rostlinného původu, jako jsou zelenina, ovoce, ořechy, semena, naklíčené obilí a luštěniny.
Může také zahrnovat i konzumaci syrového masa.
Vitariáni pojídají tzv. živé jídlo (raw food), které neprošlo tepelnou úpravou nad 42 stupňů Celsia.
 

Díky zdravějšímu a pestřejšímu složení stravy jste krok od dlouhověkosti.
Výzkumy prokázaly, že lidé, kteří se uchylují k vegetariánské stravě žijí podstatně déle.
Vegetariánství je vhodné pro dietáře, jelikož podporuje rychlejší metabolismus.
Mezi největší výhody patří to, že je vegetariánská strava přátelštější k dnešnímu klimatu.

wikipedia.org, margit.cz, vimcojim.cz, veganskaspolecnost.cz, freepik.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: