Foto: Unsplash

Způsoby, jak zvládat stres

Stres je součástí lidského bytí a může vám pomoci s motivací k udělání potřebných věcí. I vysoký stres z vážné nemoci, ztráty zaměstnání, úmrtí v rodině nebo bolestivé životní události může být přirozenou součástí života. Můžete se cítit sklesle nebo úzkostně, a to je na chvíli také normální.

Můžete se však včas naučit věci, které vám pomohou zvládat stres, než toho bude příliš mnoho. Tyto tipy vám mohou pomoci udržet stres na uzdě:

  • Udržujte pozitivní mysl.
  • Přijměte, že existují události, které nemůžete ovlivnit.
  • Buďte asertivní místo agresivní. Prosazujte své pocity, názory nebo přesvědčení místo toho, abyste se zlobili, bránili se nebo byli pasivní.
  • Naučte se efektivněji hospodařit se svým časem.
  • Nastavte si vhodně limity a řekněte ne žádostem, které by ve vašem životě vytvořily nadměrný stres.
  • Udělejte si čas na koníčky a zájmy.
  • Nespoléhejte na alkohol, drogy nebo kompulzivní chování ke snížení stresu. Drogy a alkohol mohou vaše tělo ještě více stresovat.
  • Hledejte sociální podporu. Věnujte dostatek času těm, které máte rádi.

Pro zvládnutí stresu můžete udělat mnohem víc. Zvažte tyto změny životního stylu:

Cvičení

Za prvé, fyzická aktivita může pomoci zlepšit váš spánek. A lepší spánek znamená lepší zvládání stresu. Lékaři zatím přesně nevědí proč, ale lidé, kteří více cvičí, mají tendenci mít lepší hluboký „pomalý“ spánek, který pomáhá obnovovat mozek a tělo. Jen si dejte pozor, abyste necvičili příliš blízko před spaním, protože to některým lidem narušuje spánek.

Zdá se, že cvičení také pomáhá náladě. Částečným důvodem může být to, že stimuluje vaše tělo k uvolňování řady hormonů, jako jsou endorfiny a endokanabinoidy, které pomáhají blokovat bolest, zlepšují spánek a uklidňují vás. Některé z nich (endokanabinoidy) mohou být zodpovědné za euforický pocit, který někteří lidé hlásí po dlouhých bězích.

Lidé, kteří cvičí, mají také tendenci pociťovat méně úzkosti a pozitivnější pocity. Když se vaše tělo cítí dobře, vaše mysl vás často následuje. Získejte dávku úlevy od stresu pomocí těchto cvičení:

  • běh,
  • plavání,
  • taneční,
  • cyklistika,
  • aerobik.

Pokud nemáte čas na formální cvičební program, stále můžete najít způsoby, jak se během dne hýbat. Zkuste tyto tipy:

  • Vyrazit na kole místo jízdy autem do obchodu.
  • Místo výtahu použijte schody.
  • Zaparkujte co nejdále od dveří.
  • Ručně si umyjte auto.
  • Vyčistěte svůj dům.
  • Projděte se o polední přestávce.

Strava

Zdravá strava může zmírnit účinky stresu, vybudovat váš imunitní systém, zlepšit náladu a snížit krevní tlak. Hodně přidaného cukru a tuku může mít opačný efekt. A nezdravé jídlo se může zdát ještě přitažlivější, když jste ve velkém stresu. Abyste zůstali zdraví a vyrovnaní, hledejte komplexní sacharidy, libové bílkoviny a mastné kyseliny, které se nacházejí v rybách , mase, vejcích a ořeších.

Pomáhají i antioxidanty. Chrání vaše buňky před poškozením, které může způsobit chronický stres. Najdete je v široké škále potravin, jako jsou fazole, ovoce, bobule, zelenina a koření, jako je zázvor. Držte se zdravé výživy pomocí několika jednoduchých tipů. Udělejte si nákupní seznam. Noste s sebou zdravé svačiny, když odcházíte z domu. Držte se dál od zpracovaných potravin a snažte se nejíst bezmyšlenkovitě.

Vědci přesně určili některé živiny, které, jak se zdá, pomáhají zmírňovat účinky stresu na tělo a mysl. Ujistěte se, že jich máte dostatek v rámci vyvážené stravy:

  • vitamín C,
  • hořčík,
  • omega-3 mastné kyseliny.

Spánek

Častým vedlejším účinkem stresu je, že můžete mít potíže s usínáním. Pokud se to stane třikrát týdně po dobu alespoň 3 měsíců, můžete mít nespavost, neschopnost usnout a zůstat spát. Nedostatek spánku může také zvýšit vaši hladinu stresu a způsobit cyklus stresu a nespavosti.

Pomoci mohou lepší spánkové návyky. To zahrnuje jak váš denní režim, tak způsob, jakým si zařídíte svou ložnici. Mezi návyky, které mohou pomoci, patří:

  • Cvičit pravidelně.
  • Vyjít ven na sluneční světlo.
  • Před spaním pít méně alkoholu a kofeinu.
  • Nastavit si plán spánku.
  • Nedívat se na svou elektroniku 30-60 minut před spaním.
  • Vyzkoušet meditaci nebo jiné formy relaxace před spaním.

Důležitá je také role vaší ložnice v dobré spánkové hygieně. Obecně platí, že váš pokoj by měl být tmavý, tichý a chladný. Důležitou roli hraje i vaše postel. Vaše matrace by měla poskytovat oporu, prostor, a především pohodlí.

Relaxační techniky

Jóga. Je to forma cvičení, ale může to být i meditace. Existuje mnoho druhů jógy. Ty, které se zaměřují na pomalý pohyb, protahování a hluboké dýchání jsou nejlepší pro snížení vaší úzkosti a stresu.

Rozjímání. Existuje z nějakého důvodu více než 5 000 let. Meditace funguje dobře pro mnoho lidí a má mnoho výhod. Může snížit stres, úzkost a chronickou bolest, stejně jako zlepšit spánek, hladinu energie a náladu. K meditaci budete potřebovat:

  1. Najděte si klidné místo.
  2. Udělejte si pohodlí (vsedě nebo vleže).
  3. Zaměřte svou pozornost na slovo, frázi, předmět nebo dokonce svůj dech.
  4. Nechte své myšlenky přicházet a odcházet a nesuďte je.

Hluboké dýchání. Když cvičíte hluboké dýchání, zapnete přirozenou schopnost těla relaxovat. To vytváří stav hlubokého odpočinku, který může změnit, jak vaše tělo reaguje na stres. Pošle více kyslíku do vašeho mozku a zklidní tu část vašeho nervového systému, která řídí vaši schopnost relaxovat.

Zkuste břišní dýchání. Udělejte si pohodlí, zavřete oči a položte si jednu ruku na břicho a druhou na hrudník. Zhluboka se nadechněte nosem. Měli byste cítit, jak se vám zvedá břicho více než hrudník. Nyní vydechněte nosem a pozorně sledujte, jak se vaše tělo uvolňuje. Opakujte.

Spojte se s lidmi. Strávit čas s přítelem nebo členem rodiny, který vám bude naslouchat, je přirozeným způsobem, jak vás uklidnit a snížit váš stres. Když se s lidmi spojíte osobně, vaše tělo uvolní hormon, který zastaví vaši reakci na boj nebo útěk. Uvolněte se.

Chování. To, jak reagujete na lidi, přímo ovlivňuje úroveň vašeho stresu. Spravujte svou odpověď pomocí těchto tipů:

  • Snažte se nepřehánět.
  • Sdílejte odpovědnost.
  • Počítejte do 10, než odpovíte.
  • Odejděte z vyhrocené situace.
  • Rozptylte se hudbou nebo podcasty.

Vnitřní hlas. Nic neovlivňuje úroveň vašeho stresu jako hlas ve vaší hlavě. Dobrá zpráva je, že to máte pod kontrolou. Můžete vyměnit negativní myšlenky za pozitivní. Pozitivní sebemluva má více výhod než snižování stresu. Patří mezi ně delší život, nižší míra deprese, větší odolnost vůči běžnému nachlazení a kardiovaskulárním chorobám a lepší schopnosti zvládat těžké časy.

Terapie smíchem. Když se smějete, přijímáte více kyslíku. Vaše srdce, plíce a svaly se roztáhnou a vaše tělo uvolní hormony dobré nálady. Smích také zlepšuje váš imunitní systém, snižuje bolest a zlepšuje náladu na dlouhou dobu.

Terapie mluvením. Dlouhodobá terapie mluvením pomáhá některým lidem vyrovnat se se stresem. Jeden přístup, kognitivně behaviorální terapie, vám pomůže změnit negativní vzorce myšlení. Váš terapeut vás může vést k dalším přístupům, které mohou být užitečné.

Zdroje: webmd.com, unsplash.com

Podobné články

5 Komentářů

iqjimvikippo

před 4 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Azufupe <a href="http://slkjfdf.net/">Eipiquran</a> dgz.ekkb.interesting.cz.ecp.va http://slkjfdf.net/

arojixina

před 4 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Omulij <a href="http://slkjfdf.net/">Xuotihip</a> kbe.lxtu.interesting.cz.hxt.kx http://slkjfdf.net/

uyoxuazeridoa

před 4 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Udwoloktu <a href="http://slkjfdf.net/">Zerenehov</a> lxt.wtlp.interesting.cz.kds.fa http://slkjfdf.net/

ohaxepvewaw

před 4 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Inojaluh <a href="http://slkjfdf.net/">Ihuxhiz</a> wca.ucmc.interesting.cz.ctp.xo http://slkjfdf.net/

oitwodimokal

před 4 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Ipipibd <a href="http://slkjfdf.net/">Ujofjafji</a> ncd.xrtl.interesting.cz.wnh.ia http://slkjfdf.net/

Napište komentář